Archive for Červen 15th, 2015

Žáci 3.ročníku Adam Salajka, Michal Procinger a Ondřej Bařina,  studenti oboru Provoz a ekonomika dopravy při Střední průmyslové škole Edvarda Beneše a Obchodní akademii Břeclav, zápolili ve dnech 10. -11.6. 2015 v odborných znalostech v celorepublikové soutěži PR-DO-LOG. 2.ročník putovní soutěže zavedl soutěžící do Plzně a na šumavský Špičák. V terénu krajského města či v lesích Šumavy měřily své síly celkem v 15 odborných kláních soutěžní týmy ze škol z Děčína, Prahy, Plzně, Břeclavi a České Třebové.

 Náš tým si odvezl nejen cenné vítězství v logistických disciplínách, ale i mnoho zajímavých poznatků a zkušeností. Od prověření vlastních odborných znalostí a zkušeností, sportovní vytrvalosti při horské túře, přes týmovou práci, odborné exkurze v pivovaru v Plzni, ve strojovně lanovky na Špičáku až po přednášku horské služby. V časově nabitém programu měli studenti středních škol možnost načerpat množství nových poznatků, poznat nová místa, navázat nová přátelství. Děkujeme všem organizátorům a podporovatelům akce a těšíme se na příští ročník, který by se měl za rok uskutečnit v České Třebové.

DSCN3913DSCN4002DSCN4077DSCN4102

Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud.

Důvodem je jednodušší přejíždění elektrických vlaků po celé zemi i napříč Evropou. Ministerstvo vysvětluje přechod i tím, že v budoucnu by měly po Evropě jezdit jen vlaky ve střídavé soustavě 25 kV/50 Hz. Ministerstvo dopravy už oznámilo ve věstníku veřejných zakázek plán na soutěž na zpracování koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu.

„Cílem je vytvoření podmínek pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti železnice,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.

 V Česku fungují dvě základní napájecí soustavy. Zjednodušeně řečeno, sever republiky jezdí na stejnosměrné napětí, na jihu vládnou lokomotivy na střídavé napětí. Pokud chce dopravce projet celé území, musí mít takzvané vícesystémové lokomotivy. Ty bývají dražší, v Česku jich jezdí zatím minimum. Většina strojů je jednosystémových.

Vozový park uzpůsobený na provoz v jedné napájecí soustavě může znamenat obří investice pro dopravce. Vzhledem k tomu, že v tuzemsku nejvíc vlaků jezdí po stejnosměrných tratích, u Českých drah převažují právě lokomotivy tohoto typu. Celkem mají České dráhy pro stejnosměrný systém 231 lokomotiv a jednotek, což představuje více než polovinu ze všech jejich elektrických vlaků.

„Přestavba na střídavý systém včetně případných náhrad novými vozidly by v letošních cenách znamenala náklady zhruba 21 miliard korun,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

JB5bd6bd_mapa