



Žáci 3.ročníku Adam Salajka, Michal Procinger a Ondřej Bařina, studenti oboru Provoz a ekonomika dopravy při Střední průmyslové škole Edvarda Beneše a Obchodní akademii Břeclav, zápolili ve dnech 10. -11.6. 2015 v odborných znalostech v celorepublikové soutěži PR-DO-LOG. 2.ročník putovní soutěže zavedl soutěžící do Plzně a na šumavský Špičák. V terénu krajského města či v lesích Šumavy měřily své síly celkem v 15 odborných kláních soutěžní týmy ze škol z Děčína, Prahy, Plzně, Břeclavi a České Třebové.
Náš tým si odvezl nejen cenné vítězství v logistických disciplínách, ale i mnoho zajímavých poznatků a zkušeností. Od prověření vlastních odborných znalostí a zkušeností, sportovní vytrvalosti při horské túře, přes týmovou práci, odborné exkurze v pivovaru v Plzni, ve strojovně lanovky na Špičáku až po přednášku horské služby. V časově nabitém programu měli studenti středních škol možnost načerpat množství nových poznatků, poznat nová místa, navázat nová přátelství. Děkujeme všem organizátorům a podporovatelům akce a těšíme se na příští ročník, který by se měl za rok uskutečnit v České Třebové.
Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud.
Důvodem je jednodušší přejíždění elektrických vlaků po celé zemi i napříč Evropou. Ministerstvo vysvětluje přechod i tím, že v budoucnu by měly po Evropě jezdit jen vlaky ve střídavé soustavě 25 kV/50 Hz. Ministerstvo dopravy už oznámilo ve věstníku veřejných zakázek plán na soutěž na zpracování koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu.
„Cílem je vytvoření podmínek pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti železnice,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.
Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.
Vozový park uzpůsobený na provoz v jedné napájecí soustavě může znamenat obří investice pro dopravce. Vzhledem k tomu, že v tuzemsku nejvíc vlaků jezdí po stejnosměrných tratích, u Českých drah převažují právě lokomotivy tohoto typu. Celkem mají České dráhy pro stejnosměrný systém 231 lokomotiv a jednotek, což představuje více než polovinu ze všech jejich elektrických vlaků.
„Přestavba na střídavý systém včetně případných náhrad novými vozidly by v letošních cenách znamenala náklady zhruba 21 miliard korun,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík.