portal01

V únoru mýto pokračovalo spolu s ekonomikou v růstu. „V nejkratším měsíci roku zaplatily kamiony státu na mýtném 666 milionů korun, což je proti stejnému období loňska o 2,58 procenta více,“ říká Jiří Mayer, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem mýtného systému.

Ještě výrazněji se růst počtu platících kamionů v mýtném systému ukazuje při porovnání mýtných transakcí – jak v lednu, tak i v únoru jich meziročně přibylo sedm procent. Na růstu transakcí se podílí samozřejmě kromě oživění ekonomiky i přírůstek zpoplatněných silnic jako loni nové úseky dálnice D3. Do výběrů se pozitivní situace nepromítla kvůli známému efektu Euro 5.

Stát za 86 měsíců fungování českého mýta vybral dohromady 50,5 miliardy korun. Z uvedené částky je třeba odečíst 3,4 miliardy korun (bez DPH), které byly investovány do výstavby mýtného systému. Každoročně pak stát platí za provozování mýta firmě Kapsch a dalším firmám jako ČSOB, Telefónica O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha částku přibližně 1,9 miliardy korun (bez DPH). Mezinárodně uznávaný parametr poměru provozních nákladů k vybranému mýtu činí průměrně 22 procent.

Aktuálně je v mýtném systému registrováno přes 690 tisíc uživatelů, z nichž 12 procent připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se proto dominantně podílí těžší kamiony s hmotností přesahující 12 tun, které platí 88 procent celkově zaplaceného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem, dosáhla v roce 2013 průměrné hodnoty 99,57 procenta.         Zdroj: dopravní noviny

 

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply