Koncem dubna 2016 bude ukončena výstavba vodní cesty pro lodě o 13000 TEU. V Panamském kanálu započne za krátko nová éra. 102 let stará vodní cesta je přestavena, protože byla pro moderní kontejnerové lodě malá. Stále více rejdařství muselo při cestách do Číny svým lodím odlehčovat anebo volit objezd přes Hornův mys. Panamský kanál také omezoval maximálním průjezdem 38 až 42 lodí za den.
Plán výstavby obsahoval m.j. dvě nové tříkomorové propustě, kterými se vyrovnával rozdíl 26 m mezi Atlantickým a Tichým oceánem. Staré propustě postačovaly pro lodě o délce 294 m a šířce 32 m. Novými propustěmi mohou pojíždět lodě o délce 366 m a šířce 49 m. Nová propustní vrata jsou vysoká 32 m a 8-10 m široká. Nejtěžší vrata váží 4223 tun. Vedle propustí se zřídily obrovské bazény, umožňující opakované použití vody, která by jinak odtekla do oceánu. Tak je možné ušetřit až 60% sladké vody.
Přestavba kanálu trvala 8 let. Prostavělo se 4,4 milionů tun cementu, pohybovalo se 160 miliony kubických metrů. Stavba starého kanálu trvala 34 let a vyžádala si 25 600 lidských životů. Při nové výstavbě přišlo o život 6 pracovníků.
Nicaraguacanal se má stát konkurenční vodní cestou vůči Panamskému kanálu, ale nemůže se pohnout z místa. Práce na hloubení a výstavbě propustí začnou teprve na konci roku 2016. Za projektem stojí Hong Kong Nicaragua Development Group