1986510-img-krize-ukrajina-cerveny-kriz-teroriste-v1

Afrika: pokud se bude epidemie Eboly v západní Africe dále vyskytovat, pocítí podniky s obchodní činností v těchto místech silnější důsledky. Uvádí to řada prognostiků. I když přes uzavírání hranic a rušení letů British Airways a Emirates nevypukla ještě žádná panika.

2-bur2

Po sestřelení malajského letadla dochází k velkému tlaku na aerolinky. Mnohé podstoupily riziko přeletů nad Ukrajinou. Podle svazu pilotů, je potěšitelné, že dochází k obletům této země. Ovšem jde to do peněz. Boeing 747 spotřebuje za hodinu 10 tun kerosínu. Při letu ze SRN do Dubaje spotřebuje letadlo při obletu o 5 až 7,5 tun více. Jedna tuna přijde na 750 eur.

Izrael/Gaza, Syrie/Irák: konflikty na Blízkém východě trvají již déle, avšak podle expertů s ohledem na malý hospodářský význam těchto zemí ve světovém obchodě, mohou sotva ovlivnit třeba světový obrat námořní dopravy. Pro poskytovatele logistiky, kteří se orientují na tyto okrajové trhy, je ovšem vojenské napětí značným znepříjemněním obchodní činnosti.  Ustavování teroristické organizace Islamský stát sledují nanejvýš pozorně: „ určitá území, zejména prostor velkého Mosulu prakticky již nelze obsluhovat. Doprava přes turecko-iráckou hranici na Kurdy kontrolované území probíhá více méně hladce. Doprava přes sever do centrálního Iráku je ještě možná.“

Ceva Logistics spol. s r.o. (U Trati 213, Dobrovíz (okres Praha – západ), Jeneč, 252 61) organizuje dodávky lékařské techniky pro Izrael. Po několika týdenních bojích v Gaze a raketách dopadajících do prostoru Tel Avivu, je situace velmi složitá. Podnik tam kooperuje s Cargo Amerford (13 Yad Harutzim st.Tel Aviv 67778 Israel) Její kanceláře byly od počátků bojů nepřetržitě otevřeny. Národní odvozy, dodávky a další aktivity v dodavatelských řetězcích fungují.

Libye: Speditéři hlásí problémy v Tripolisu. Tam stále vypadává proud, proto počítače nefungují nebo jen omezeně. V hlavním městě nejsou k dispozici přístavní dělníci, doprava z přístavu není možná. Jiným problémem přirozeně je, že na trhu není dostatek zboží pro Libyii a tomu odpovídá značně snížená hustota odjezdů lodí.

Podle brémského Institutu pro námořní hospodářství omezování mezinárodní výměny zboží na základě blokování infrastruktury, poruch nebo cestou sankcí vedou k problémům v námořní dopravě a přístavech. Pokud vedou politické či zdravotní důvody k obchodním omezením, velice to zatěžuje situaci v námořní dopravě až k jejímu zastavování. Jako příklady se uvádějí Palestina, Rusko, Irán nebo Severní Korea.

AHA3dd2bc_JS03_COLOMBIA_0911_11

Rozšíření konfliktu na Blízkém východě může podle expertů z důvodu zdražování ropy zvyšovat dopravní náklady. Je rovněž obava z ochlazování světového obchodu a tím poklesu dopravních objemů. Poukazuje se na konflikt mezi Ukrajinou a Ruskem, jenž vede k zostřování sankcí ze strany EU a USA.                                                   SSL Expres 37-10.září 2014

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply