



Ve zvířecím světě je nejvýznamnější hnací silou potrava, potažmo potravinový řetězec. Ve světě obchodu je hnací silou výkon dodavatelského řetězce. Fungování společností je závislé na včasných a efektivních dodávkách. Když se podíváte na společnost, které jste součástí, můžete zhodnotit, že má efektivní dodavatelský řetězec nebo naopak vidíte prostor pro úpravy a inovace? Pojďme se nyní inspirovat zvířecí říší.
Sejdeme se u napajedla – poptávka
Napajedlo představuje prostor, kam zvěř společně přichází pro základní potřebu života. V obchodním světě je to místo, kde je vyvolána poptávka. Zároveň je to místo, kde se dává do pohybu dodavatelský řetězec. Nedostatečné rozpoznání nabídky může způsobit, že buď nebude v napajedle dostatek vody pro všechny, nebo bude vody příliš a bude se znehodnocovat. Je důležité poptávku zohlednit v celém dodavatelské procesu od skladovacích procesů po zákaznickou podporu. Pokud efektivně zohledníme kdo a kdy navštěvuje napajedlo, je možné přispět k výkonnějšími dodavatelskému řetězci.
Běhejme jako gepard – rychlost
Pro geparda rychlost znamená život. Díky rychlosti si obstará obživu a zároveň mu rychlost slouží jako ochrana před predátorem. Hodnocení rychlosti je zásadním vodítkem pro zefektivňování dodavatelského řetězce. Je nezbytné neustále řešit, jak je možné systém řetězce zrychlit, aby nám kořist nelapil jiný rychlejší gepard. Nejlepším způsobem je zaměřit se na nejpomalejší články řetězce. Pokud se podaří zrychlit nejpomalejší články, řetězec bude efektivnější jako celek a kořist nebude mít šanci uniknout.
Buďme jako opice – flexibilita
Opice se přizpůsobují svému prostředí. Dokážou využít své tlapy, ocas, ale také využívají věci ze svého okolí. Neméně důležitá je jejich schopnost napodobovat druhé. Pro obchodní svět je důležité sledovat své okolí a využívat jeho podmínky ve svůj prospěch, tak aby společnosti byly schopné rychle reagovat na změny poptávky. Neméně důležité je sledovat konkurenci a poučovat se z jejích úspěchů a chyb.
Investujme sílu jako mravenec – pákový efekt
Mravenec zvládne zvednout dvacetinásobek své hmotnosti, jelikož dokáže efektivně investovat svou sílu. Díky tomu si mravenec donese břemeno až do cíle. Pro obchodní svět z toho vyplívá, že efektivní investování může přinést lépe fungující dodavatelský řetězec. Vzhledem k tomu, že kapitál pro investování není neomezený, je potřeba důkladně zvažovat jaká investice přinese kýžený výsledek a zda není možné zefektivnit řetězec pomocí stávajících prostředků jen lépe využitých. Podobně jako s kontrolou rychlostí, je potřeba sledovat využití všech zdrojů, která má společnost k dispozici. V případě, že si myslíte, že již není prostor pro zvyšování výkonnosti, vzpomeňte si na mravence, který překonavá sám sebe.
Sledování a vyhodnocování rychlosti, flexibility a pákového efektu umožní ovládat výkon dodavatelského řetězce tak, že bude možné uspokojovat požadavky poptávky.
Německá kontejnerová loď Hansa Constitution najela v neděli v Hongkongu na mělčinu a málem narazila do zdi u sportovního hřiště v jedné z tamních obytných čtvrtí. Při nehodě nedošlo k žádné škodě na životním prostředí a nehrozilo, že by se loď potopila.
Přesná příčina nehody 193 metrů dlouhého plavidla zatím není známa, mluvčí společnosti Hansa Treuhand Gruppe, která loď vlastní, ale pro South China Morning Post uvedla, že se možná jednalo o ztrátu výkonu. Vítr pak nepoháněnou loď odnesl až na mělčinu. Nárazu do zdi zabránil kapitán, který nechal spustit kotvu, a plavidlo tak zpomalil.
Loď, která byla původně na cestě z Jokohamy do čínského Šen-čenu, odtáhly vlečné čluny asi o 500 metrů dál k podrobnějšímu prošetření. Nikdo na palubě nebyl zraněn a nedošlo ani k úniku paliva nebo oleje.
Specialista na přepravu paletového zboží Pall-Ex. začal hledat partnera pro svůj projekt otevření nové distribuční sítě v České republice, který je součástí jeho expanze ve střední Evropě. Společnost hledá poskytovatele logistických služeb, který převezme kontrolu nad distribuční sítí pokrývající obě země. Potenciální partner bude moci stavět na stávajícím propojení ostatních sítí skupiny Pall-Ex.
V roce 2013 bylo patentovému oddělení Scanie předloženo více než 700 návrhů technologických vynálezů – čísla z roku 2012 tak byla překonána o 40%.
Přestože počet předložených vynálezů dramaticky vzrostl, neměnný zůstal trend v zaměření daných novinek. Stejně jako v roce 2012, také loni se nejvíce návrhů týkalo elektroniky a řídicích systémů. V centru Scania pro výzkum & vývoj byla nejaktivnější oddělení pro vývoj systémů pohonných jednotek a oddělení pro vývoj hybridních technologií – v průměru tu připadá pět návrhů na 10 zaměstnanců.
Díky této aktivitě bylo v průběhu roku dosaženo 285 prvotně podaných žádostí o patenty. „Jsme nadšení, když vidíme, že rok co rok posouváme hodnotu tohoto rekordu,“ říká Stina Sjögren Paulsson, vedoucí patentového oddělení společnosti Scania. „Vzhledem k množství technologií, které jsou momentálně ve vývoji, by mě nepřekvapilo, kdybychom letos dosáhli ještě vyššího čísla.“
Protože je ve většině případů nutné přihlásit patenty hned v několika zemích najednou, souhrnné portfolio patentů Scanie se už několik let rozšiřuje doslova geometrickou řadou.
Velká Británie od včerejška zpoplatňuje užívání silnic a dálnic pro nákladní auta registrovaná v cizině. Poplatek musejí řidiči vozů nad 12 tun uhradit dřív, než vstoupí na britskou půdu.
Ceny jsou odstupňované podle celkové hmotnosti vozidla, konfigurace náprav a doby strávené na britských komunikacích. K dispozici je denní, týdenní, měsíční a roční povolenka.
Částku je možné uhradit na trajektu nebo na servisních místech. Nejčastější zřejmě bude platba online přes portál operátora Northgate Public Services.
Systém má řidiči nabídnout vždy tu nejvýhodnější sazbu. Na palubní desku nebo na čelní sklo se nemusí lepit ani pokládat viněta nebo potvrzení o platbě.
Neplatičům hrozí odstavení vozidla nebo pokuta 300 liber.
Zdražení pocítí i někteří čeští dopravci. „Je to nepříjemná zpráva jako každé zvýšení nákladů, nicméně Evropa jde tímto směrem, takže se nemůžeme divit, že i Británie zavedla zpoplatnění,“ uvedl Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Kvůli zdražení dopravy musí dopravci měnit kalkulace. „Jsou zákazníci, kteří připlatí, aby se to pokrylo, a pak jsou zákazníci, kteří připlatí částku, ale ne tak vysokou. Musíme se přizpůsobit té ceně, abychom na tom my jako dopravci netratili,“ podotkl Ondřej Čagánek ze společnosti Nera Hořovice.
Americká společnost Amazon ve středu oznámila, že pohřbila plány na vybudování distribučního centra v Brně. Ani město, ani Jihomoravský kraj nenabídly vyhovující pozemky, sdělil manažer Amazonu pro Evropu Tim Collins. Firma bude hledat náhradní lokalitu kdekoliv ve střední Evropě.
Amazon po tahanicích s pozemky už nechce čekat na další nabídky a nepočítá s tím, že by se letos nebo příští rok k jednání o Brnu vrátil, oznámil Collins v distribučním centru v německém Grabenu.
Rozšiřovat se bude distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy, které bude otevřeno v létě 2015. Letos v září plánuje Amazon otevřít distribuční centrum v Polsku.
Amazon pro svůj logistický sklad původně stál o pozemky na Černovické terase, brněnské zastupitelstvo to třikrát odmítlo. Důvodem byly nejprve spory o sjezd z dálnice D1, poté byl pro zatupitele z ODS překážkou územní plán, který nedovoluje stavět v lokalitě logistické sklady. Počtvrté o mělo zatupitelstvo hlasovat 15. dubna.
Jihomoravský kraj Amazonu nabídl náhradní lokalitu u brněnského letiště, ta však firmě nevyhohovala.Ministr financí Andrej Babiš v reakci na krok Amazonu prohlásil, že považuje minulá rozhodnutí brněnských zastupitelů za absurdní.