Archive for Srpen, 2020

Kontejnerová přepravní společnost Hapag-Lloyd uzavřela první pololetí roku 2020 ziskem před úroky a daněmi (Ebit) ve výši 563 milionů USD (511 milionů EUR), což je více než v předchozím roce = 440 milionů USD (389 milionů EUR). Tržby v prvním pololetí roku 2020 činily zhruba 7 miliard USD (6,4 miliardy EUR), což je méně než jedno procento pod úrovní předchozího roku. Hlavním důvodem bylo snížení objemu dopravy o zhruba 5,8 milionu TEU, tedy asi o 4 procenta. Zatímco objem přepravovaného v prvním čtvrtletí se stále mírně zvyšoval, ve druhém čtvrtletí se objem dopravy ve srovnání s předchozím rokem snížil přibližně o 11 procent. Výnos z přepravy se v první polovině roku mírně zlepšila na 1 104 USD za TEU.  Na pozadí pandemie Covid-19 a jejích hospodářských důsledků v mnoha částech světa zůstává prognóza plná značné nejistoty. Kromě vývoje objemu dopravy bude mít pravděpodobně významný dopad na příjmy společnosti Hapag-Lloyd  ve druhé polovině rozpočtového roku 2020 vývoj sazeb za přepravu.

Zdroj: H-L, Jura-Mope-Sea

Maďarský poskytovatel dopravních služeb Waberer ve své vrcholné době předháněl svou západoevropskou konkurenci nízkými cenami. Ale teď je společnost jasně v roli lovených – alespoň na spotovém trhu pro kamiony. Zde se churavějící gigant musí vypořádat s ještě levnějšími dodavateli z jiných východoevropských zemí a ztrácí půdu pod nohama. Proces, který byl značně urychlen krizí covid-19. Ošemetná situace.
Ale je tu ještě naděje pro tuto společnost: Barna Erdélyi, generální ředitel, který ji převzal před šesti měsíci, přispěchal s novou strategií pro Waberer. Místo toho, aby se snažil pokračovat v boji s agresivními konkurenty na spotovém trhu s nízkými maržemi, nyní oznámil odstoupení od tohoto způsobu podnikání – a zároveň ztenčuje vozový park. Bývalý obr je oříznut zpět do normálu.
Místo toho, Erdélyi chce společnost etablovat Partnera pro (dopravní?) logistiku na takzvaných Trade Lanes. S pevnou zákaznickou základnou a opakovanými objednávkami bude Waberer řídit zpět do ziskové zóny. Jak slibný je však tento přístup? Koneckonců, ve svých „dobrých“ letech si poskytovatel dopravních služeb získal pověst pro levnou jízdu, ale také pouze s mírnou kvalitou. Přilákat potenciální klienty ve kvalitnějším segmentu bude v této souvislosti pravděpodobně obtížné a bude to také nějakou dobu trvat.

Zdroj: Komentáře DVZ

Nízkonákladová letecká společnost Easyjet se kvůli koronakrizi vzdává tří ze svých jedenácti základen ve Velké Británii. Dotčena budou letiště ve Stanstedu a Southendu poblíž Londýna a Newcastle na severovýchodě Anglie. Základny budou uzavřeny od 31. srpna, řekl v pondělí šéf Easyjet Johan Lundgren. Celé odvětví trpí propadem počtu cestujících.

Společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) představila své pololetní údaje: V důsledku slabé obchodní činnosti, zejména ve druhém čtvrtletí, došlo v první polovině roku k výraznému poklesu tranzitu a přepravy kontejnerů. Klesající manipulace s kontejnery, a to i na mezinárodní úrovni. V segmentu kontejnerů se objem manipulovaný na kontejnerových terminálech HHLA snížil celkem o 11,3 procenta na 3 345 tis. TEU (předchozí rok: 3 770 tis. TEU). Na třech kontejnerových terminálech v Hamburku činil zmanipulovaný objem 3 058 tis. TEU, tzn. 12 procent pod srovnávací hodnotou předchozího roku (předchozí rok: 3 476 tis. TEU). Důvodem byly zejména odložené odjezdy lodí (blank sailings) v důsledku pandemie covid-19. Poruchy způsobily významné snížení objemu nákladu z Dálného východu. Provoz feederů do oblasti Baltského moře také prudce poklesl a nelze jej kompenzovat nárůstem přeprav do německých a britských obchodních zón.

Mezinárodní kontejnerové terminály v Oděse a Talinnu také zaznamenaly mírný pokles objemu manipulace, a to o 2,4 procenta na 286 tisíc TEU (předchozí rok: 293 tis. TEU). Objemové ztráty spojené především s krizí nemohly být přiměřeně kompenzovány dodatečnými novými objednávkami z prvního čtvrtletí.
Zdroj: HHLA/DVZ

Luka Koper zahájil v těchto dnech hlavní stavební práce na rozšíření jižní části mola I. První fáze projektu spočívá v prodloužení přístavního nábřeží o 98,5 m a šířce 34,4 metrů. Očekává se, že nábřeží bude dokončeno v březnu 2021, čímž se celková délka nábřeží zvýší na 695 metrů. Ve druhé fázi bude postaveno 24,830 m2 dalších stohovacích ploch pro kontejnery – tyto práce by měly být dokončeny v roce 2022. S rozšířením Pier I se roční kapacita kontejnerového terminálu zvýší na 1,3 milionu TEU. Spolu s optimalizací různých terminálových procesů se očekává, že se kapacita dále zvýší na 1,5 milionu TEU / rok. Kromě každoročního zvyšování kapacity bude z těchto investic těžit i denní kapacita úložiště . Průměrné využití úložiště v roce 2020 zatím kolísá mezi 60 a 70%, což umožňuje hladký provoz na všech úrovních. Nové stohovací plochy poskytnou další prostor pro manipulaci s příležitostnými výchylkami, kdy denní využití úložiště může překročit 90% kapacity. Hodnota investice je 45,6 milionu EUR.