Gallery
2013_06270982013_06271682013_06270742013_0627095
Březen 2018
Po Út St Čt So Ne
« Úno   Dub »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
TOPlist

Archive for Březen, 2018

Bankám a spořitelnám v Česku loni stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o dvě miliardy na 75,9 miliardy korun. Vyplývá to z dat, která zveřejnila Česká národní banka. Bilanční suma sektoru ke konci roku přesáhla sedm bilionů korun, což je meziroční nárůst více než bilión korun.  Zisk z finanční a provozní činnosti klesl loni meziročně o miliardu na 179,1 miliardy korun. Úrokové výnosy se zvýšily o 3,3 miliardy na 146,8 miliardy korun. Výnosy z poplatků a provizí klesly o 300 milionů na 44,5 miliardy korun. Bankám a spořitelnám se rekordně daří. Za rok 2017 dosáhly nejvyšších zisků v historii. Pozitivním faktorem byl zejména obrat úrokových sazeb směrem nahoru, který pomohl zvýšit čistou úrokovou marži části bank. Ekonomice se dařilo, výrazně rostl i objem poskytnutých úvěrů. Nejvíce zisku měla skupina ČSOB, její zisk loni stoupl meziročně o 16 procent na 17,5 miliardy korun. Růst podpořily celkově dobrá situace na finančních trzích, růst objemu úvěrů nebo vyšší příjmy z poplatků u investičních produktů. Na českém finančním trhu působilo na konci roku 47 bank, poboček zahraničních bank a stavebních spořitelen.

Ilustrační foto

České dráhy by mohly koupit až 60 elektrických jednopodlažních vlaků pro regionální dopravu. Původně počítaly se sedmi. Navýšení počtu schválil řídicí výbor ČD. Výběrové řízení na uzavření rámcové smlouvy chtějí ČD vypsat ještě letos. Pokud by dráhy koupily maximální počet, tedy 60 vlaků každý pro 240 cestujících, celková výše zakázky by činila zhruba deset miliard korun. Dopravce navýšil počet poptávaných vlaků v souvislosti s upřesněním potřeb krajů v rámci obnovy železničních kolejových elektrických vozidel v regionální dopravě. Cílem zakázky je uzavřít rámcovou smlouvu a samotnou výrobu zahájit až poté, co České dráhy uzavřou smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti s konkrétními kraji, kde budou tato vozidla nasazena.

Výsledek obrázku pro interpanter

Letiště ve Vídni může vybudovat třetí letovou dráhu. Po deseti letech od předložení projektu získalo svolení rakouského správního soudu. Oznámilo to dnes letiště. První verdikt, který projekt zamítl kvůli dopadům na životní prostředí, zrušil ústavní soud. Expanze letišť je v Evropě ožehavým tématem, které staví místní obyvatele a ekologické skupiny proti leteckým společnostem a podnikatelům. Právní experti považují případ Rakouska za prubířský kámen, který může mít dopad na další významné infrastrukturní projekty. Vídeňské letiště loni odbavilo 24 milionů cestujících a letos by se jejich počet mohl zvýšit až na 30 milionů. V současné době totiž vede jednání s několika aerolinkami. Plánovanou expanzi do Vídně v posledních měsících ohlásily Ryanair, Vueling a Easyjet. Letiště uvedlo, že třetí ranvej je důležitá nejen proto, aby zvládlo nárůst pasažérů, ale také aby rakouští podnikatelé neztratili konkurenceschopnost před rivaly působícími na letištích sousedních zemích, v Mnichově, Curychu a Bratislavě.
vie timelapse

Nízkonákladová letecká společnost easyJet zavede koncem dubna (21. 4.) přímé lety mezi Prahou a berlínským letištěm Tegel. Firma už zahájila prodej letenek. Praha tak po několikaměsíční pauze znovu získá přímý spoj do německé metropole, o který přišla koncem října kvůli krachu Air Berlin. EasyJet bude spojení mezi oběma městy zajišťovat třikrát týdně vždy v úterý ve čtvrtek a v sobotu. Hlavní berlínské letiště je nejnovější základnou britské firmy. A320 bude létat v 6 hodin ráno z Berlína, z Prahy v 7.45.  Ceny zpátečních letenek začínají zatím na zhruba 1500 Kč. Na trase už dlouho zuří boj autobusových dopravců, díky kterému je možné se do Berlína dostat za ceny pod 800 korun za zpáteční jízdenku. Se započítáním času na letiště a odbavení není cesta letadlem o příliš rychlejší. Autobus jede z centra do centra 4,5 hodiny, vlak nepatrně kratší dobu. Od června se má jízdní doba vlakem zkrátit díky dokončení modernizace dalšího úseku na německém území. V Praze patří easyJet do pětice tržních lídrů, loni na letech do/z Prahy přepravil rekordních 1,2 miliónů cestujících, tedy o 9,3 procenta více než v roce 2016. Berlín bude jeho dvanáctou destinací z Prahy.

Letadlo easyJetu. Autor: easyJet

Rumunská společnost Blue Air z brněnského letiště létat nebude. Po neshodách při jednání se zástupci Jihomoravského kraje rozhodli spolupráci s dopravcem ukončit. Podle jihomoravského hejtmana Bohumila Šimka se neshody týkaly podmínek smluv. „Nemohli jsme sjednotit některé nesrovnalosti v českém a rumunském právu. Snažili jsme se to vyřešit, ale z rumunské strany se nároky zvyšovaly. Nedohodli jsme se, a tak jsem společnosti poslal dopis o ukončení spolupráce. Nevidíme v ní další perspektivu,“ informoval v pondělí hejtman. Rumunský dopravce měl Brno propojit s Bruselem, Barcelonou, Milánem, Lvovem a Římem. O nových linkách začali představitelé kraje s dalšími dopravci jednat už dříve. Některé nové linky se otevřou ještě letos sdělil hejtman.

Po osmi le_FIH564cfa_airbuss330

Letoun, který absolvoval první pravidelný přímý let mezi Austrálií a Británií s více než 200 cestujícími a 16 členy posádky, přistál včera ráno na londýnském letišti Heathrow. Trasu z australského Perthu do Londýna dlouhou 14 498 kilometrů překonal stroj Boeing 787 Dreamliner, provozovaný aerolinkami Qantas Airways, za 17 hodin a tři minuty. Nový pravidelný let mezi Perthem a Londýnem je zhruba o tři hodiny rychlejší než jiné trasy s mezipřistáním na Blízkém východě nebo v Asii. Letadlo se ještě týž den vrátilo zpět do Austrálie. Let mezi Perthem a Londýnem je druhý nejdelší na světě za linkou letecké společnosti Qatar Airways mezi Dauhá a Aucklandem. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) je tato trasa dlouhá 14 529 kilometrů. Singapurský dopravce provozoval ještě delší let, mezi Singapurem a New Yorkem, a to na vzdálenost 15 300 kilometrů.

letadlo

V neděli 25. března vstoupí na Letišti Václava Havla Praha v platnost nový letní letový řád. V nadcházející sezóně, která potrvá do 27. října 2018, své služby v rámci pravidelné přepravy nabídne 67 dopravců, jejichž letadla budou směřovat do 157 míst po celém světě. Na Letiště Václava Havla Praha budou létat tři noví dopravci a celkem bude Praha spojena se šesti novými destinacemi. Zároveň dochází u 17 stávajících tratí k navýšení počtu spojů. Největší novinkou nadcházející sezóny budou denní přímé lety do Filadelfie provozované od května společností American Airlines. Letadla v barvách této největší světové letecké společnosti se objeví na pravidelné lince v Praze vůbec poprvé v historii. Další novou destinací v letovém řádu bude gruzínské Kutaisi, které nabídne nízkonákladová společnost Wizz Air. Oproti loňskému létu se na Letišti Václava Havla Praha objeví i tři noví dopravci. Navyšují se také kapacity u 17 stávajících destinací. Velký nárůst plánují aerolinky na tratích do Moskvy, Kodaně čí Barcelony. Mezi nejoblíbenější destinace s nejvyšším počtem spojení z Letiště Václava Havla Praha bude patřit Moskva, Amsterdam (v průměru 58 letů týdně), nebo Paříž.

passengers-travelservice-airport

Den logistiky 2018(1)

Největší tuzemský letecký dopravce se rozhodl s výměnou a velkou modernizací své flotily také zcela změnit barevnou podobu svých letadel. Barevné schéma letadel Travel Service, které vzniklo v 90. letech, postupně zmizí a do roku 2023 ho nahradí nové zbarvení, které už teď cestující mohou vidět na některých letadlech. Pokud jste letěli na dovolenou z Česka v posledních letech, s velkou pravděpodobností jste nastoupili do Boeingu 737-800 s bílým trupem, modrou směrovkou a prvky červené a modré barvy různě umístěných na celém letadle včetně nápisu Travel Service. Soukromý dopravce, který nedávno ovládl ČSA, má na trhu letů z Česka do Středomoří bezkonkurenčně největší podíl. Takto zbarvených letadel ale bude ubývat. Žádné nové letadlo, které Travel Service zařadí do flotily, už v tomto nátěru nebude. Nová letadla Boeing 737 MAX 8, kterých má dopravce objednáno celkem 39 a které postupně nahradí starší stroje, ponesou už jiné zbarvení s nápisem SmartWings. Právě pod touto značkou rozvíjí dlouhodobě Travel Service svoji značku pravidelných letů. Jde o kombinaci bílé, oranžové a modré barvy. Podle ní jde o logický krok, který souvisí s tím, jak se Travel Service postupně mění z charterového dopravce v aerolinku s pravidelnými lety. Loni už více než polovina cestujících v letadlech Travel Service letěla na pravidelných linkách SmartWings. Jde o trend, který firma začala nenápadně už loni, poslední letadlo v původních barvách zařadila firma do flotily v roce 2016. Teprve teď ale dopravce poprvé oficiálně potvrdil, že původní zbarvení končí.

TravelServices_MAX_TSF_Smartwings_Exteriors_Takeoff_and_Taxi

Na ministerstvu se rodí plán na zavedení jízdného zdarma, i když tak úplně zdarma nebude. Místo něj sleva 75 procent ve vlacích i autobusech. Za šest miliard ročně studenti do 26 let, děti a mládež od 6 do 18 let a senioři nad 65 let mají jezdit vlaky a autobusy po celém Česku o 75 procent levněji, než ostatní platící cestující.  Počítá s tím návrh ministerstva dopravy, který zpracovalo na základě požadavku premiéra v demisi Andreje Babiše. Oproti původním plánům na jízdné zdarma pro tyto skupiny má materiál dvě zásadní změny: jízdné nebude úplně zdarma a bude platit nejen ve vlacích, ale i autobusech. I když ministerstvo nechce zatím žádné parametry zveřejnit, existence materiálu vyplývá z pozvánky pro dopravce na pondělní jednání s ministerstvem. Model by měl fungovat bez jakékoliv speciální průkazky. Pouze studenti se budou muset prokázat průkazem studenta, lidé nad 65 let jakýmkoliv průkazem dokládající jejich věk. Na slevy dosáhne každý občan Evropské unie. Není jasné od kdy začne nový model platit, nejčastěji se mluví o lednu příštího roku. S dopravci se musí ještě doladit systém kompenzací. Ministerstvo s tím doufá, že levnější jízdné přiláká do autobusů i vlaků více lidí a celkové tržby budou vyšší.
Ilustrační foto.