Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud.

Důvodem je jednodušší přejíždění elektrických vlaků po celé zemi i napříč Evropou. Ministerstvo vysvětluje přechod i tím, že v budoucnu by měly po Evropě jezdit jen vlaky ve střídavé soustavě 25 kV/50 Hz. Ministerstvo dopravy už oznámilo ve věstníku veřejných zakázek plán na soutěž na zpracování koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu.

„Cílem je vytvoření podmínek pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti železnice,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.

 V Česku fungují dvě základní napájecí soustavy. Zjednodušeně řečeno, sever republiky jezdí na stejnosměrné napětí, na jihu vládnou lokomotivy na střídavé napětí. Pokud chce dopravce projet celé území, musí mít takzvané vícesystémové lokomotivy. Ty bývají dražší, v Česku jich jezdí zatím minimum. Většina strojů je jednosystémových.

Vozový park uzpůsobený na provoz v jedné napájecí soustavě může znamenat obří investice pro dopravce. Vzhledem k tomu, že v tuzemsku nejvíc vlaků jezdí po stejnosměrných tratích, u Českých drah převažují právě lokomotivy tohoto typu. Celkem mají České dráhy pro stejnosměrný systém 231 lokomotiv a jednotek, což představuje více než polovinu ze všech jejich elektrických vlaků.

„Přestavba na střídavý systém včetně případných náhrad novými vozidly by v letošních cenách znamenala náklady zhruba 21 miliard korun,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

JB5bd6bd_mapa

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply