Gallery
2013_06110042013_06270332013_06270902013_0627118
Květen 2018
Po Út St Čt So Ne
« Dub   Čer »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
TOPlist

Archive for Květen, 2018

Železnice na jižní Moravě zůstane i v příštích letech doménou Český drah. Státní dopravce vyhrál zakázku Jihomoravské kraje na dopravní obslužnost minimálně na další tři roky, maximálně na šest let. Šlo o dosud největší vypsanou zakázku na železniční obslužnost v tuzemsku, předpokládaná hodnota byla 5,6 miliardy korun. České dráhy byly jediným účastníkem soutěže. Výsledky tendru dnes potvrdila rada kraje. Kraj se rozhodl pro tendr prostřednictvím nabídkového řízení, které bylo přístupné všem dopravcům. Se svou nabídkou se však přihlásily pouze České dráhy. Zásadním kritériem pro kraj byla podle něj cena za takzvaný místokilometr na linkách S2 a S3 (kde chce kraj v budoucnu nasadit vlastní nové vlaky) a cena za místokilometr na ostatních železničních linkách. České dráhy nabízí 0,653 koruny na páteřních linkách a 1,175 koruny na zbytku sítě. Tendr byl vypsán na přechodné období po roce 2019, kdy Jihomoravskému kraji skončí původní desetiletá smlouva s Českými drahami. Dopravce bude také do provozu postupně přebírat nové elektrické železniční jednotky, jejichž nákup kraj plánuje. Jasno o dodavateli chce mít do konce roku. Kraj chce posléze vysoutěžit i dlouhodobou smlouvu s dopravcem, předpokládá se kontrakt na 15 let. Jihomoravský kraj je pro České dráhy jedním z největších zákazníků. Ročně společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun. Podmínky tendru přitom napovídaly, že nikdo jiný než České dráhy zřejmě nemá šanci uspět. Dalším krajem, kde aktuálně běží soutěž na zajištění vlakové dopravy, jsou jižní Čechy.

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dánská společnost Maersk Line, největší kontejnerový dopravce na světě, reaguje na růst cen ropy na nejvyšší úroveň za čtyři roky a zvyšuje své ceny. Lodní palivo od počátku roku zdražilo o více než 20 procent, v Evropě ceny dosahují 440 USD (asi 9700 Kč) za tunu a jsou nejvyšší od roku 2014. Rejdařská firma, která se na světové námořní přepravě zboží podílí 19 procenty, je považována za barometr globálního obchodu. Svým zákazníkům oznámila, že je nucena zavést mimořádnou přirážku k ceně. Přeprava suchého (nechlazeného) zboží z Rotterdamu do Šanghaje tak zdraží o 14 procent. Podobný krok jako Maersk Line udělala například i Mediterranean Shipping Company. V prvním čtvrtletí, kdy ceny paliva vzrostly o 19 procent, se celkové náklady Maersk Line zvýšily na 1,2 miliardy USD ze 782 milionů ve stejném období roku 2017 a její provozní ztráta se téměř zdvojnásobila na 220 milionů USD. Generální ředitel Sören Skou počátkem května připustil, že společnost má problém s náklady a že opouští některé trasy a zavede příplatek. Maersk Line dnes už není ve svém sektoru nejziskovější firmou světa, kterou po několik let byla, z hlediska podílu na trhu jí ale prvenství stále patří.

Kvůli růstu cen ropy rejdař Maersk Line zvyšuje ceny

 

K výrazným komplikacím v provozu docházelo dnes od časného rána v železničním uzlu Ústí nad Labem. Příčinou byla mimořádná událost, kdy krátce po páté hodině téměř došlo ke srážce nákladního vlaku Metransu a osobního vlaku Českých drah. K neštěstí chybělo zhruba 50 centimetrů. Nákladní vlak projel návěst zakazující jízdu a vjel do postavené vlakové cesty pro odjíždějící osobní vlak (Ústí nad Labem – Praha) jedoucí po sousední koleji ve stejném směru. Strojvedoucí obou vlaků zastavili před výhybkou, přičemž boky souprav se k sobě přiblížily na méně než jeden metr. K újmě na zdraví či materiálním škodám nedošlo, mimořádnost ovšem zkomplikovala provoz v Ústí. Železničáři se snažili vést vlaky odklonem přes západní nádraží, což se týkalo především rychlíků Praha – Cheb. Několik vlaků bylo odřeknuto, další nabraly zpoždění. Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové se plný provoz vrátil na ústecké hlavní nádraží v 9:22, ještě nějaký čas musejí ale cestující počítat se zpožděními. Například osobní vlak do Prunéřova nabral zhruba půlhodinové manko.

Vlaky v Ústí nad Labem zastavily jen pár centimetrů od sebe. Autor: Drážní inspekce

Letiště Praha v dubnu mírně zpomalilo svůj růst, stále ale letos míří k dalšímu rekordu, v součtu od ledna do konce dubna si stále drží dvouciferný růst. Podle dnes zveřejněných statistik branami Letiště Václava Havla prošlo v dubnu 1,321 milionu cestujících, o 6,89 % více než v loňském dubnu. Letos jde o nejnižší měsíční nárůst. Od začátku roku odbavili na Ruzyni už 4,378 milionu cestujících, o 10,71 % více než ve stejném období loňského roku. Už dříve vedení Letiště Praha oznámilo, že letos čeká pokoření dalšího rekordu v počtech cestujících. Loni letištěm prošlo 15,4 milionu pasažérů (plus 18 %). Žebříčku letišť, kam z Prahy létá nejvíce lidí, vévodila i v dubnu Moskva – Šeremetěvo, v městech celkově vede Londýn. Poprvé se na druhé místo v Praze dostal Amsterdam, který o dva tisíce předstihl hlavní pařížské letiště CDG. Čtvrté místo udržela Dubaj,  následovaná Frankfurtem. Letištní statistiky dobře ukazují, co umí udělat s počty cestujících nástup nízkonákladových dopravců: na sedmé místo pronikla Barcelona, kam začal od zimy létat denně k ČSA a Vuelingu ještě Ryanair. Počty cestujících jsou o více než 40 % vyšší. Podobný skok je u Londýna – Stanstedu, kde navýšil počty letů Ryanair, z první patnáctky vyřadil další londýnské letiště Gatwick. Z první patnáctky destinací vypadl například i Stockholm či Milán –  Malpensa, místo nich se do žebříčku dostal Madrid a Curych.

Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha

Prodej jízdenek Českých drah zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty zůstane na většině menších železničních stanic s největší pravděpodobností zachován. Pár měsíců poté, co SŽDC vypověděla smlouvu o prodeji jízdních dokladů, je před podpisem smlouva nová. Oproti původní dojde ale ke změnám: zaměstnanci SŽDC nebudou prodávat všechny typy jízdenek a zmenší se počet stanic, kde budou provoz pokladen zajišťovat výpravčí. SŽDC argumentovala tím, že prodej jízdenek představuje administrativní zátěž. Napětí vzrostlo hlavně proto, že České dráhy penalizovaly například výpravčí za to, že neznali zcela dokonale tarif TR 10. To by měla nová smlouva řešit: v pokladnách obsluhovaných zaměstnanci SŽDC by podle nové smlouvy neměly být k prodeji všechny jízdní doklady, ale jen ty základní, které se běžně prodávají přes UNIPOK, tedy systém pro pokladny Českých drah. Ne už ale doplňkové prodeje. SŽDC, ale neplánuje vyřizovat například žádosti o výdej karet, kilometrickou banku, reklamace/návratky, úhrady hlášenek, příjem žádostí o odškodnění a další služby.  Oproti původním počtu bude ale stanic s prodejem jízdenek méně, zatím se jedná o 166 stanicích. SŽDC oslovili jednotlivá oblastní ředitelství a prověřuje, kde je možné jízdní doklady prodávat. Provize za prodej jízdenek má být stejná, jako dosud, mění se sankce za porušení smlouvy.

Související obrázek

Devět z deseti vlaků na české železnici  odjelo nebo přijelo loni včas nebo se zpožděním maximálně pět minut. Vyplývá to ze statistik Správy železniční dopravní cesty a  Českých drah. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky, i když v některých ukazatelích došlo meziročně ke zhoršení. SŽDC loni dosáhla úspěšnosti plnění jízdního řádu 90,63 %, České dráhy 90,5 %.  Soukromí dopravci zatím údaje nezveřejnili. Od roku 2015, kdy přesnost kvůli rozsáhlým výlukám výrazně klesla, jde o druhý rok růstu. Stále se ale nedostala česká železnice na úroveň z let 2013 a 2014. Jde o absolutní plnění, které zahrnuje údaje za odjezdy z výchozích stanic a příjezdy do cílových stanic všech vlaků, a to s tolerancí do pěti minut. V dálkové dopravě bylo plnění 80,6 % a v regionální 91,3 %. Ve výroční zprávě České dráhy ještě detailněji zkoumají zpoždění, za které mohou samy a mohly ho ovlivnit. Příčinou může být například závada na voze či lokomotivě. Celkem jde o 14,8 % všech zpoždění. Zbytek připadá na důvody na straně Správy železniční dopravní cesty nebo povětrnostní vlivy nebo „importovaná“ zpoždění, které si přiveze mezinárodní vlak ze sousední země. Zatímco celkově se přesnost zlepšila, České dráhy loni vykázaly pokles přesnosti u příjezdu dálkových vlaků ze 78 na 72,2 %.

Výsledek obrázku pro vlak čd

Letiště M. R. Štefánika v Bratislavě se může pochlubit tím, co Brnu chybí – pravidelnými linkami do celé Evropy. Letiště tak nyní rozjíždí marketingovou kampaň na Jihomoravany, kterým chce ukázat, že Bratislava nabízí stejné možnosti jako Praha.Dobrá dojezdová vzdálenost, pestrá nabídka leteckých spojení a absence jazykové bariéry. Letiště chce, aby si lidé na Moravě zvykli, že se vyplatí sledovat i nabídku z Bratislavy. Cestování z menšího a blízkého letiště přináší zejména v období letní turistické špičky úsporu času a menší stres při odbavování.  Z Bratislavy budou v letošním roce létat linky do Říma, Manchesteru, Barcelony, Paříže, Londýna, Milána či na Ukrajinu.  Novinkami pro tento rok jsou lety do 11 nových destinací – Tbilisi v Gruzii, Dalamánu v Turecku, Eindhovenu v Holandsku, britského Londýna-Lutonu a oblíbených letních destinací, kterými jsou Malta, Burgas v Bulharsku, Paphos na Kypru, Soluň v Řecku či sicilská Katánie. Od listopadu přibudou i linky do Marrákeše v Maroku a ukrajinského Kyjeva-Borispolu. Brno stále hledá dopravce Do atraktivních evropských destinací se mělo letos létat i z Brna. Jihomoravský kraj však musel spolupráci s rumunským dopravcem Blue Air po nefungujícím jednání zrušit. Nyní hledá náhradu. Nového dopravce a s ním i oživení leteckých linek z Brna chce kraj už do konce letošního roku. V současné chvíli létají z Brna pouze dvě pravidelné linky – do Londýna a Mnichova.

Město Ostrava uvažuje o využití vleček společnosti AWT k přepravě lidí. Nabízí se především spojení do ZOO, kde návštěvníků přibývá a zároveň se nedostává parkovacích míst. AWT už podepsala s městem memorandum na přípravě projektu Dopravní obslužnost ZOO Ostrava, který je součástí plánu rozvoje města v příštích pěti letech. AWT to oznámila v tiskové zprávě. Město chce využití železničního vlečkového systému AWT spojujícího centrum Ostravy se sídelními a průmyslovými oblastmi regionu pro osobní dopravu a je technicky i provozně proveditelné. Dnes se nově opírá i o konkrétní zájem města prověřit tuto možnost dopravy osob po železniční vlečce AWT mezi městskými dopravními uzly a lokalitami volnočasových aktivit Ostravanů i návštěvníků, především ZOO Ostrava, Dolními Vítkovicemi, případně Karolinou či Dolem Micha. Projekt Dopravní obslužnost ZOO Ostrava zahrnuje využití vleček AWT pro přepravu návštěvníků do zoologické zahrady z ostravských vlakových nádraží. Součástí plánu je také vybudování související dopravní infrastruktury, například nástupišť, přejezdů, pěší komunikace či dalšího vchodu do ZOO v blízkosti spodního parkoviště, kudy železniční trať AWT vede. Po podpisu memoranda bude následovat zadání studie proveditelnosti projektu.

Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo

Do České republiky dorazil v sobotu ucelený vlak s kontejnery z východočínského města I-wu (Yiwu). Vlak, který byl plně v režii ČD Cargo, ukončil jízdu v terminálu ČD-DUSS v Lovosicích, cestu zvládl za rekordních 13 dní. Dosud cesty trvaly 14 až 16 dní. ČD Cargo s partnery přivezlo svůj první vlak z Číny loni, kdy následoval i druhý vlak. První letošní je tak celkově třetí. Do budoucna chce ale firma frekvenci výrazně zahustit. „Cílovým stavem je příjezd každý týden,“ řekl ředitel Odboru podpory podeje Michal Roh. Už nyní je na cestě z Číny do České republiky další vlak. Trasa vede přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko. Vlaky z Číny vozí spotřební zboží, jeho proud je ale zatím jen jednosměrný. Prázdné kontejnery putují z tuzemska do Německa.

Příjezd vlaku ČD Cargo z Číny. Autor: ČD Cargo

Flotila Travel Service se na letní sezónu rozrostla proti minulému roku o sedm letadel, firma tak bude provozovat celkem 56 strojů. Nově bude létat například s boeingy 737 americké společnosti Swift Air. Travel Service dnes zařadil do flotily už třetí Boeing 737 MAX 8, celkem jich má firma objednáno 39. Nový letoun v barvách obchodní značky SmartWings s imatrikulační značkou OK-SWC přistál na Letišti Václava Havla Praha dnes dopoledne poté, co absolvoval přímý let z amerického Seattlu. První let s cestujícími má naplánován dnes do Paříže na lince ČSA. Do září obdrží Travel Service ještě další tři nové stroje 737 MAX. Novinkou letošního roku jsou i čtyři boeingy 737-800 od americké společnosti Swift Air. S ní Travel Service začal spolupracovat letos v zimě, když naopak poslal do USA svá letadla pro lety do Karibiku.  Travel Service bude mít v létě celkem 12 bází (Praha, Brno, Ostrava, Varšava, Katovice, Bratislava, Budapešť, Kanárské ostrovy, Paříž, Lille, Lyon, Tel Aviv) v sedmi zemích. Největší sedačkovou kapacitu nabízí Travel Service na českém trhu, kde bude provozovat 27 letadel Boeing 737, o pět letadel více než loni. Valnou většinu svých letů z českých letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice) provozuje Travel Service jako pravidelné linky pod značkou SmartWings. K navýšení sedačkové kapacity převážně na českém trhu se Travel Service rozhodl z důvodu stále rostoucí obliby individuálního cestování a zvyšujícího se počtu takzvaných tranzitních cestujících na letech, kteří využívají Prahu jako přestupní bod. SmartWings na tento trend reaguje otevíráním nových leteckých spojů a navyšováním frekvencí letů do stávajících destinací, což cestujícím umožňuje větší flexibilitu ve výběru optimálního leteckého spojení dle vlastních potřeb.

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha