Gallery
2013_06271932013_06271692013_06271432013_0627020
Duben 2018
Po Út St Čt So Ne
« Bře   Kvě »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
TOPlist

Archive for Duben, 2018

Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Zatím jde pouze o dvoukilometrový úsek, už se ale připravuje rozšíření.
Ve Švédsku byla otevřena první elektrifikovaná silnice

První silnice, která je schopná dobíjet baterie projíždějících osobních i nákladních elektromobilů, byla otevřena ve Švédsku, poblíž Stockholmu. Je to pouze dvoukilometrový úsek, ale švédská správa silnic už připravila mapu budoucího rozšíření. Země chce dosáhnout nezávislosti na fosilních palivech do roku 2030 a tento cíl vyžaduje snížení jejich spotřeby v dopravě o 70 procent.
Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Energie se přenáší ze dvou kolejí prostřednictvím pohyblivého ramene připevněného ke spodní části vozidla, které se pak automaticky odpojí. Cesta je rozdělena na úseky o délce 50 metrů, vůz se nabíjí jen tehdy, když jede. Při zastavení se proud vypne.
Systém umí pro každý automobil spočítat spotřebu energie a zaúčtovat ji na vozidlo a uživatele. Takzvané dynamické nabíjení na rozdíl od silničních stožárů znamená, že baterie vozidla mohou být menší, čímž se snižují i výrobní náklady.

Podle Hanse Sälla, šéfa konsorcia eRoadArlanda, jsou náklady na elektrifikaci při ceně jednoho milionu eur (přes 25 milionů Kč) na kilometr 50krát nižší než na stavbu tramvajové linky ve městě. „Koleje jsou zapuštěné a na povrchu napětí není. Je to stejné jako se zásuvkami na zdi,“ řekl Säll. „Když zaplavíte silnici slanou vodou, pak bude na povrchu napětí pouhého jednoho voltu. Můžete po ní klidně chodit naboso,“ dodal.

VIDEO ZDE: https://www.youtube.com/watch?v=VZNHZnyxCm8

Zdroj článku: https://logistika.ihned.cz/c1-66120070-svedsko-otevrelo-prvni-silnici-ktera-nabiji-projizdejici-osobni-i-nakladni-elektromobily

Na podporu leteckých linek v Brně vznikne společnost Moravia GSA. Včera o tom rozhodli jihomoravští zastupitelé. Podíl 55 procent v ní bude mít společnost Letiště Brno, která si od kraje jako vlastníka dlouhodobě pronajímá letiště, a zbytek Jihomoravská rozvojová společnost, v níž má podíl kraj a bude mít také město Brno. Kraj hledá dopravce, který by nabídl z Brna nové letecké linky. Chtěl je už od března, ale jednání s rumunskými přepravci ztroskotala. Firma Moravia GSA bude dceřiná společnost Jihomoravské rozvojové společnosti. Jihomoravská rozvojová společnost se bude starat o rozvoj kraje ve více oblastech a letiště je jen jednou z nich, zatímco Moravia se bude zabývat pouze létáním. Konkrétní ale nejmenoval a neřekl ani termín, kdy by se mělo začít létat. Jakmile kraj dopravce vybere, vstoupí částečným podílem do společnosti Moravia GSA, která bude linky zajišťovat. Do Moravie se pak budou peníze z kraje a města dostávat prostřednictvím Jihomoravské rozvojové společnosti. Nové letecké linky jsou prioritou vedení kraje. Kraj i město si od většího počtu linek slibují větší atraktivitu regionu pro zahraniční investory i turisty. Letiště loni zastavilo propad v počtu cestujících, když jich odbavilo zhruba 460 tisíc. Je to nejvíce z českých regionálních letišť. Více než z poloviny ho využívají cestující charterových letů v letní sezoně.

Na podporu leteckých linek v Brně vznikne společnost Moravia GSA

Letecká společnost Emirates brzdí svoji velkou expanzi a během května a června omezí část svého letového řádu. Z provozu na týdny až měsíce současně vyřadí několik desítek strojů. Od dubna, května a června bude odstaveno celkem 36 Boeingů 777 a 7 A380. Údaje z Flightradar24.com ukazují například A380 registrace A6-EDB odstavený na letišti Dubai World Central od 24. dubna. Emirates si přitom letos na začátku roku objednaly ještě další A380 a tím celý program výroby  největších osobních letadel zachránily. Emirates už v před dvěma týdny potvrdily, že v příštích měsících dočasně omezí provoz na některých linkách, žádnou ale nezruší. Jak důvod šéf Emirates Tim Clark uvedl nedostatek pilotů, firmě podle něj chybí 100 až 150 pilotů. Podle něj má být redukce ale jen krátkodobá. Podle agentury Reuters se omezení týká hlavně letů do USA, kde Emirates přiznávají pokles poptávky kvůli přísnějším požadavkům na víza. Většinou půjde o redukci v počtu frekvencí z Dubaje do amerických měst ze dvou na jednu denně. Podle serveru Gulf News se redukce týká i letů do Evropy, například u linky do Londýna nebo Mnichova. Do jiných destinací naopak Emirates lety přidávají, kromě Lisabonu od července například do Prahy. Letečtí dopravci z Perského zálivu nezažívají dobré časy. Etihad už v dubnu oznámil zrušení dvou linek, aby se dostal ze ztrát. Důvodem je především slabší poptávka mezi místními kvůli nižší ceně ropy.

Emirates A380 v Dubaji. Foto: Emirates

Počet dopravců s možností jezdit po tuzemské železniční síti se po pěti letech dostal pod hranici jednoho sta. Oznámil to Drážní úřad s tím, že na jaře odebral čtyřem firmám licenci. Oprávnění pro přepravu nákladu a osob na české železnici tak má k dnešku 99 společností.  Opakovanou kontrolní činností úřadu bylo zjištěno, že dopravci přestali splňovat podmínky stanovené zákonem, což se během správního řízení o odnětí licence potvrdilo. Proto jim byly licence odejmuty. Intenzivnější kontroly administrativních náležitostí budou pokračovat po celý letošní rok. Podmínky pro udělení licence upravuje zákon o drahách. Jde například o bezúhonnost, odbornou i finanční způsobilost nebo sjednané pojištění. Česká republika má přitom vzhledem ke své velikosti relativně mnoho dopravců. Například ve větší Francii je jich méně, kolem 70.

Lokomotiva 753, nákladní vlak s auty, foto: AWT/PKP Cargo

Rakouské spolkové dráhy ÖBB dosáhly loni druhého nejlepšího hospodářského výsledku. K pozitivním číslům přispěla i sázka dopravce na noční vlaky, které firma výrazně rozšířila po redukci Deutsche Bahn. ÖBB loni přepravily v těchto vlacích 1,4 milionu lidí, největší zájem je o spojení do Benátek a Hamburku. Rakouský dopravce od prosince letošního roku rozšíří síť ještě o noční spojení Vídně a Berlína. Noční vlak pojede přes Česko, ale neměl by zde vůbec zastavovat: první zastávku má naplánovanou ve směru z Vídně až v polské Vratislavi, odkud dál pokračuje přes Frankfurt nad Odrou do Berlína.  Už dříve oznámil dopravce zavedení denního spoje, který pojede přes Linec a Pasov a dál po nové vysokorychlostní trati Mnichov – Berlín. Síť vlaků Nightjet nabízí aktuálně 17 různých linek, další pak ještě ve spolupráci s jinými dopravci včetně Českých drah. ÖBB loni přepravily celkem 246 milionů lidí, což je nárůst o 0,8 %. Nejvíce rostla dálková doprava. Zisk před zdaněním a úroky celé skupiny stoupl na 176 milionů eur, osobní doprava vytvořila zisk 87 milionů eur.

Souprava Nightjet. Foto: ÖBB

Správa železniční dopravní cesty očekává, že výstavba vysokorychlostních tratí by mohla začít po roce 2023. Jako první by se mohly začít stavět úseky mezi Přerovem a Ostravou a také výjezd z Prahy směrem na Brno. Jde o tratě, které výrazně zvýší kapacitu současných konvenčních tratí. Úsek mezi Přerovem a Ostravou je dnes přetížený, protože je zde intenzivní dálková i regionální osobní doprava a také nákladní. Regionální vlaky musejí často čekat na předjetí dálkovými vlaky. Trať by se zde měla stavět až na rychlost 350 km/h. U výjezdu z Prahy se spíše počítá se směrem na Poříčany než na Benešov. Tato trať je využitelná později jak pro trať do Brna, tak pro trať do polské Vratislavi. Třetím úsekem, o všech SŽDC hovoří jako o pilotních, je trať z Brna do Vranovic. Díky tomu by mohly dálkové vlaky objet současnou trať, kde je hustá regionální doprava a má být ještě hustší po otevření tratě do Židlochovic. Za Vranovicemi se má trať napojit na současnou, její rychlost by se měla zvýšit na 200 kilometrů za hodinu. Plánovaná síť tratí s rychlostí nad 200 kilometrů za hodinu by měla stát 650 miliard Kč, značně nákladné bude i přizpůsobení současných uzlů. Kromě páteřní trasy Praha – Brno – Ostrava se počítá s odbočkou z Brna do Břeclavi s napojením do Vídně, dále se stavbou tratě z Prahy do Drážďan s přeshraničním tunelem pod Krušnými horami. Další tratí je Praha – Beroun s pokračováním přes Plzeň do Mnichova. Poslední tratí má být spojení Prahy s polskou Vratislaví. Zatím se řeší, zda povede přes Hradec Králové a Trutnov nebo přes Liberec. Cesta z Prahy do Brna má trvat jednu hodinu, stejně jako z Brna do Ostravy, z Prahy do Ústí půl hodiny a z Prahy do Plzně 45 minut. Do Drážďan by se mělo jezdit z Prahy asi hodinu.

TER3691c7_MDF63691

Sněženkou, Slunečnicí nebo Pampeliškou se mohou od čtvrtka svézt lidé v Břeclavi. Tamní dopravce Bors představil flotilu čtrnácti nových autobusů. Přírodní jména napovídají, že mají ekologický pohon na stlačený zemní plyn. Určená jsou pouze pro městskou hromadnou dopravu. V provozu jich je nyní osm, dalších šest bude nasazeno na začátku srpna. Nově pořízené autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a bezbariérové. Snáz do nich podle dopravce nastoupí důchodci, rodiče s kočárky a hendikepovaní. Díky snížení emisí produkovaných autobusy se navíc zlepší kvalita ovzduší v městě. Novinka pro cestující jsou USB nabíječky na mobilní zařízení. Bors Břeclav využil možnosti získání dotace ve výši šestaosmdesáti milionů korun na nákup nových vozidel, na které přispívá Evropská unie. Podle pravidel dotace se sníží budoucí náklady města na dopravu. Výdaje na spotřebu nových autobusů na zemní plyn jsou o deset procent nižší než u naftových motorů. Firma také postavila stanici na plnění vozidel stlačeným zemním plynem v areálu čerpací stanice Bors.
Břeclavský dopravce Bors představil čtrnáct nových autobusů na stlačený zemní plyn.

Řidiči tomu přizpůsobují své rozhodování. Víc než jindy se dívají po poutačích s cenami a zjišťují, kde je možné natankovat levněji. Řidičům se vyplatí využívat slevové akce. Například v Břeclavi na Benzině mají o víkendech vždy slevu minimálně korunu na litr benzinu nebo nafty. Jak v úterý zjistili reportéři Rovnosti, nejlevněji tankovali řidiči v Břeclavi. Za litr Naturalu 95 zaplatili v okresním městě v průměru 30,26 korun, naopak nejdražší tankování bylo v Hodoníně, kde litr téhož benzínu stál bez pěti haléřů čtyřicet korun. Ve Znojmě svítila na stojanech průměrná cena 30,7 korun za litr stejného benzínu. I majitelé dieselů naopak tankovali nejlevněji v Břeclavi, kde za litr nafty zaplatili 29,63 koruny a nejdráž v Hodoníně, kde litr nafty vyšel v průměru o sedmnáct haléřů dráž. O tom, jak si zákazníci cen všímají, ví svoje obsluha stanic. Zájem lidí se odvíjel od ceny vždy. Jakmile zlevnila benzinka o pár haléřů, stála fronta až na silnici. Podle odborníků, kteří vývoj cen sledují, bude růst cen ještě pokračovat. Stojí za ním mimořádný vzestup cen ropy. Cena benzínu a nafty je nejvýše od letošního února a řidiči se musí připravit na další zdražování. Nárůst cen ropy, který stojí v pozadí růstu cen pohonných hmot, totiž neustává. Ceny mají růst nejméně do konce dubna. „Průměrná cena benzínu se nyní přiblíží jednatřiceti korunám za litr, průměrné ceny nafty vyrostou nad třicet korun za litr,“ upozornil analytik. Míru a rychlost dalšího růstu podle něj určí právě vývoj na Blízkém východě.

Ilustrační snímek tankování.

Vltavská flotila v jižních Čechách se koncem dubna rozroste o osmnáctimetrovou loď Pálavu, která posledních deset let zdobila jihomoravskou Dyji. Od společnosti Lodní doprava Břeclav loď zakoupila Jihočeská plavební, která provozuje turistické linky na Vltavě.  Loď zakoupili z několika důvodů. V prvé řadě jde o navýšení přepravních kapacit, a za další loď dokonale zapadá do prostředí, kde bude sloužit. Je to úžasná loď vzhledem i plavebními parametry. S Pálavou dopravce počítá na pravidelnou linku z Týna nad Vltavou k zámku Mitrowicz v Kolodějích nad Lužnicí. Loď se nyní připravuje na přepravu do jižních Čech, kam by měla dorazit koncem dubna. Pálava byla vyrobena počátkem 50. let a sloužila v hamburském přístavu jako obslužná loď. Podle informací na webu Lodní dopravy Břeclav účinkovala ve videoklipu Richarda Krajča pro film 2Bobule.

Loď Pálava. Pramen: Lodní doprava Břeclav / Facebook Jihočeská plavební

Na trati mezi Chebem a Kláštercem nad Ohří nejezdí vlaky. Důvodem je sesuv železničního spodku v úseku Hájek–Dalovice. Traťmistr zjistil, že místo je nebezpečné ještě před tím, než k sesuvu došlo. Vlaky se tudíž podařilo včas zastavit. Je zavedena náhradní autobusová doprava. Jak dlouho zůstane úsek uzavřený, bude jasné nejdříve v pondělí. Na trati se nejprve objevila lehká závada. Po prohlídce traťmistr raději na jedné koleji zastavil provoz a později dráhy opatření rozšířily i na druhou kolej. Následně došlo k masivnímu sesuvu pod tratí v délce několika desítek metrů, který vytvořil hlubokou jámu, do níž se zlomil kus kolejí. Podle mluvčí SŽDC Šubové bude škoda značná, zřejmě v desítkách milionů korun. Dodala, že v místě sesuvu byla povolená rychlost 80 km za hodinu. Elektrifikace tratě se dělala v roce 2008 a od té doby se na ní nevyskytly žádné problémy. V pondělí na místo zamíří odborníci.

Fotka uživatele ČT24.