Gallery
2013_06110282013_06110212013_06271442013_0627111
Listopad 2017
Po Út St Čt So Ne
« Říj   Pro »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
TOPlist

Archive for Listopad, 2017

Soukromý dopravce dnes ve Vídni představil poprvé své žluté vlaky, které příští neděli začnou provoz na trase mezi Prahou a Vídní. Zatímco dopravce si pochvaluje rekordní zájem cestujících v předprodeji, tamější státní dopravce ÖBB jeho příchod vítá se značnou nevolí. Šéf ÖBB Andreas Matth v rozhovoru pro rakouský Kurier uvedl, že český dopravce přišel jen „slíznout smetanu“ na tuto trasu, protože jezdí jen ve špičce. Podobný výraz s oblibou používali i odpůrci konkurence na tuzemské železnici, ti nejčastěji mluví o vyzobávání rozinek. RegioJet kritiku odmítá, podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje jezdí ve tříhodinovém taktu a nejen ve špičce. Podle něj jde navíc jen o začátku dalšího rozvoje na této trase. Kritika ÖBB má své důvody: dá se očekávat, že RegioJet výrazně zahýbá cenami mezinárodních jízdenek mezi Prahou a Vídní a společně s ČD o část cestujících mohou přijít. Vyjádření ÖBB je pikantní i v historických souvislostech. Právě ÖBB vznik RegioJetu a jeho vyjetí na koleje výrazně ÖBB usnadnily, když mu prodaly své vagóny, které dodnes tvoří základ flotily.

RegioJet-Wien-Hbf.-1-990x743

Společnost Škoda Auto odstartovala pilotní testovací projekt přepravy sériových dílů do Číny po železnici. Tento náklad jinak přepravuje po moři. První kontejner byl naložen v úterý v CKD centru v Mladé Boleslavi do kamionu, který jej odvezl do vlakového terminálu v Praze-Uhříněvsi. Ve středu se pak tento kontejner přeložil na nákladní vlak, který se vydá na cestu dlouhou téměř 11 000 km do čínského města Yiwu. Poté jej zase převezeme kamion a přepraví do továrny společnosti SAIC-Volkswagen v čínské Šanghaji. Kontejner stráví na cestě celkem 23 dní a urazí vzdálenost přes 11 400 kilometrů. V opačném směru, tedy z výrobních závodů v Číně do České republiky, využívá Škoda Auto synergii s mateřským koncernem Volkswagen, přičemž takto přepravuje zejména komponenty. CKD centrum běžně slouží k přípravě montážních sad pro výrobu v zahraničních závodech. Vozy se totiž přepravují do vzdálenějších destinací v různých stupních „rozložení“, zejména podle toho, jaká jsou v cílových destinacích daňová a celní pravidla. Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se pak odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení.

Výsledek obrázku pro nákladní vlak

O padesát tisíc cestujících více než loni odbavili na brněnském letišti v Tuřanech v hlavní sezoně, tedy od května do října. Přibylo také charterových letů, tedy nepravidelných linek. Nejoblíbenější destinací byl Burgas v Bulharsku. Za letní sezonu využilo letiště 374 tisíc cestujících. Z pravidelných linek létali nejčastěji do Londýna. V létě má letiště 20 procentní nárůst odbavených lidí, což je proti minulým rokům pozitivní změna. Celkový počet pohybů na letišti, tedy startů a přistání letadel, byl v létě více než devětadvacet tisíc. Je to o dva tisíce letů více než loni. Podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy by měl nárůst pokračovat i v příštích letech. „Z hlediska prognóz mezinárodních organizací, které se zabývají leteckou dopravou, vyplývá, že regionální letiště jako je Brno mají významnou budoucnost. Letiště se chce soustředit na to, aby z Brna létaly nové lety a tedy i více cestujících. Letiště chce udělat atraktivnější pro mladé lidi, dále plánujeme zvětšit parkoviště.

Letiště v brněnských Tuřanech. Ilustrační foto.

Společnost RegioJet seškrtá od poloviny ledna o více než třetinu provoz žlutých autobusů mezi Prahou a Brnem. Důvodem je velká expanze firmy do železniční dopravy mezi oběma největšími městy v zemi. Škrty vyplývají z nového jízdního řádu. Podle nich ještě do 14. ledna budou jezdit autobusy podobně, jako dosud, poté firma zruší 7 z 20 spojů denně na trase linky Brno – Jihlava – Praha. Cílem je naučit lidi cestovat více vlakem. RegioJet začne od poloviny ledna jezdit autobusy v podstatě jen každou celou hodinu. V praxi například mizí všechny autobusy, které vyjížděly v čase x:30. U některých časů bude i delší okno bez spoje: například z Brna pojede autobus v 18 hodin a další až do Prahy ve 23 hodin. Od nového jízdního řádu začnou žluté vlaky jezdit mezi Prahou a Brnem devětkrát denně, ve špičce i po hodině. Škrtá i FlixBus. Spustí ale linku z Moravy na ruzyňské letiště.

RJ

Na mýtném se v říjnu od kamionů a autobusů vybralo rekordních 960 milionů korun. Ve srovnání s loňským rokem to je nárůst o 11,5 procenta. Vyplývá to ze statistik provozovatele elektronického mýta, společnosti Kapsch. Rekordní by podle generálního ředitele Kapsche Karla Feixe měl být i celý letošní rok. Na mýtném by se mohlo podle odhadů vybrat 10,4 miliardy korun. Desetimiliardovou hranici výběr mýta loni nepřekročil jen těsně, vybralo se 9,89 miliardy korun. O rok dříve, v roce 2015, to bylo 9,7 miliardy. Tehdy ministerstvo prosadilo poslední zdražení mýtných tarifů.Největší podíl na zaplaceném mýtném mají kamiony s hmotností nad 12 tun, na které z vybraných peněz připadá více než 91 procent. Autobusy se na vybraných penězích podílí 1,42 procenta. Celkem je v českém mýtném systému zapojeno přes půl milionu vozidel, konkrétně systém evidoval předešlý měsíc 519.172 kusů aktivních palubních jednotek. Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 86 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky. Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services, nebo německá firma T-Systems.

​Výběr mýta začíná atakovat metu jedné miliardy korun měsíčně

Vítězem 11. ročníku soutěže o Nejkrásnější nádraží se stávají Doksy. Titul Pohádkové nádraží obdržela stanice Velký Valtinov. Do finále letos postoupily stanice Bruntál, Česká Lípa hlavní nádraží, Doksy, Jindřichův Hradec, Králíky, Kubova Huť, Lipno nad Vltavou, Náchod, Třebívlice a Velký Valtinov. Nádraží v Doksech vyhrálo v anketě s celkovým počtem 1 602 platných hlasů. Na druhém místě se umístily Třebívlice s 1 429 hlasy a třetí příčku obsadilo Lipno nad Vltavou, které získalo 1 014 hlasů.  Nádraží cestujícím a návštěvníkům líbí proto, že je na krásném místě blízko Máchova jezera. Celkově je opravdu klidné a řekla bych takové uspořádané. Lidé se tu cítí útulně a hezké květiny a pořádek jsou samozřejmost,“ říká pokladní Marie z vítězného nádraží v Doksech. „Nádraží má i krásné okolí, je tam nová cesta a parkoviště, takže ho mají šanci poznat i ti, kteří k nám nepřijedou vlakem, ale autem,“ doplňuje. Nádraží v Doksech se nachází na železniční trati 080 (Bakov nad Jizerou – Česká Lípa – Jedlová). V sezoně projde nádražím tisíce lidí. Doksy vyhrály soutěž o Nejkrásnější nádraží ČR v roce 2017 s celkovým počtem 1 602 platných hlasů.
Související obrázeknádraží

Pod Brnem by mohly v budoucnu jezdit soupravy, které by za hranicemi města pokračovaly směrem na Tišnov a Slavkov a zajistily by tak obyvatelům těchto mikroregionů rychlé spojení s moravskou metropolí. Nápad vznikl již před lety, nyní se s touto vizí seznámili i jihomoravští krajští zastupitelé z výboru pro územní plánování. Nepůjde ale o typické metro. V podzemí ani nebudou jezdit soupravy pro metro, ale klasické vlaky. Záměr starý více než pět let počítá s tím, že v jižní části Brna zajede vlak do podzemí. K jeho zastávkám bude patřit například nové hlavní železniční nádraží, které se teprve nyní plánuje, dále Moravské náměstí nebo Královo Pole. Celkem by na této nové železniční trase mělo být patnáct zastávek, přičemž sedm z nich by mělo být umístěno v podzemí. Zatím je projekt spíše futuristickou vizí s tím, že výstavba je v nedohlednu. Podle hrubých odhadů přijde stavba této železniční trasy na několik miliard korun. Diskuze o tom, že Brno by jednou mohlo mít metro, jsou letité. Úvahy o podzemní dráze se s nejrůznějšími přestávkami opakují již desítky let. V minulosti se dokonce diskutovalo o tom, že by pod městem mohly jezdit tramvaje. Hrdí Brňané s úsměvem a v nadsázce tvrdí, že moravská metropole nepotřebuje usilovat o to, aby měla metro stejně jako Praha, protože Brno přece již metro má. Jeden z barů v centru města je totiž upraven jako zastávka metra

Plán v Brně počítá se vznikem patnácti stanic, z nichž sedm by se nacházelo v podzemí.

Ve dnech 3.-5. října 2017 se žáci třídy LG4 Adéla Sýkorová, Hana Maturová a Igor Stojaník
zúčastnili dvoudenní soutěže Logistik junior v Karlových Varech - Dalovicích. Letos se konal 
již 9. ročník a soutěže se účastnilo celkem 19 týmů ze 13 středních škol celé České republiky.

První den byly testy zaměřené na logistiku, logiku, ekonomiku a spedici. Odpoledne si každý 
tým vylosoval zadání prezentace, konkrétně na téma Lean Management. 

Druhý den byla obhajoba prezentací, jak v českém, tak v anglickém jazyce. První čtyři týmy
postoupily do finále, které se konalo formou hry Riskuj. Po celkovém sečtení bodů z testů,
prezentace a Riskuj se náš tým umístil na 1. místě. Žáci si odvezli putovní pohár, diplom 
za nejlépe vyřešené ekonomické úlohy, za nejlépe vytvořenou a obhájenou prezentaci, a spoustu 
darů od sponzorů soutěže.

Srdečně blahopřejeme!
Vítězný tým, v podání zleva: Hana Maturova, Igor Stojaník, Adéla Sýkorová

Vítězný tým, v podání zleva: Hana Maturová, Igor Stojaník, Adéla Sýkorová



 Brna pojede do Prahy i do Vídně více vlaků. Nabídne je soukromý dopravce RegioJet. Změny chystají i státní České dráhy, ale v jiných směrech. Plyne to z nového jízdního řádu. RegioJet bude od desátého prosince místo současných tří párů vlaků mezi Brnem a Prahou provozovat devět. Z toho čtyři budou jezdit na nové lince až do Vídně a tři do Bratislavy. Další dva páry vlaků budou jezdit pouze z Brna do Prahy a zpět. První ranní spoj z Brna, který vyjede v 5:03, bude zastavovat také v Adamově, Blansku a Letovicích. Naopak smůlu mají cestující z Hodonínska, kteří dosud přímým vlakem RegioJetu do Prahy a Brna jezdili. Firma ho od prosince ruší. Změny na trati do Hodonína chystají i České dráhy. Cesta z Brna bude nově trvat jen 56 minut, o 10 minut méně. Na nové spoje se mohou těšit i cestující do Břeclavi. Nově pojedou přímé vlaky s odjezdy z Prahy v 19:51 a 21:09. První ranní spoj z Břeclavi do Prahy pojede o hodinu dříve než teď, tedy v 5:07.
Výsledek obrázku pro nádraží zaječí