



Arent potvrzuje, že u projektu Ecsit se nejedná pouze o realizaci amerického zákona, nýbrž o obecnou otázku, jak lze v logistickém řetězci zvýšit bezpečnost. Závažná je přitom také otázka odpovědnosti a ochrany dat.
DACHSER Air & Sea Logistics na začátku listopadu spustil elektronickou fakturaci. Jedná se o další krok k tzv. bezpapírové logistice, která je součástí udržitelné politiky společnosti DACHSER. Implementace projektu elektronické fakturace by kromě ekologického aspektu měla přinést i stotisícové úspory.
„eLogistics dokáže zrealizovat všechny klíčové kroky bez nutnosti tištění jakýchkoliv dokumentů. Po cenových kalkulacích, reportech o skladových zásobách a stavu zboží, elektronických avízech či dodacích listech, je přechod na elektronickou fakturaci dalším logickým krokem, na který naši zákazníci pozitivně zareagovali,“ říká Ing. Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic.
V první fázi přešla na elektronickou fakturaci divize DACHSER Air & Sea Logistics.
Nejrušnější den pro odchozí zásilky by pak měl nastat 17. prosince, kdy se očekává meziroční nárůst o 8,4 % oproti loňskému roku.
Elektronický obchod zažívá po celém světě rozkvět a roste třikrát až čtyřikrát rychlejším tempem než tradiční kamenné obchody.
V Brně má v budoucnu vzniknout železniční uzel transevropských dopravních sítí TEN-T. Vyplývá to z rozhodnutí Evropského parlamentu, který schválil novou podobu těchto sítí, jejichž vybudování hodlá spolufinancovat. Město ale musí stihnout zahájení sporné stavby nového nádraží ještě před rokem 2020.
Na území moravské metropole se díky schválenému dokumentu mají v budoucnu křížit železniční koridory Baltsko-jaderský, Východní a východostředomořský. Tyto dvě železniční stavby tak mají největší šanci na financování z fondů Evropské unie.
Přestavba brněnského železničního uzlu je však komplikovanou záležitostí. Zatímco město již několik let prosazuje stavbu nového nádraží u řeky, různá občanská sdružení a aktivisté prosazují variantu pod Petrovem. Evropský dokument sice polohu neřeší, v Brně je však nutná shoda, aby se stihlo stavět ještě před rokem 2020, kdy končí programovací období EU.
Trať z Brna do Přerova se podle loňských plánů Správy železniční dopravní cesty měla modernizovat už od roku 2016, nicméně se dělají nové studie proveditelnosti různých variant. Aktuálně se počítá s tím, že by nová dvoukolejná trať zařazená do takzvaných rychlých spojení mohla být hotová do roku 2025.
Společnost DB Schenker zajišťovala letos v září 1 300 kilometrů dlouhou železniční přepravu britského tanku Centurion. Bylo jej třeba přepravit ze švýcarského Sionu až do Muzea obrněné techniky ve Smržovce v Jizerských horách.
DB Schenker zajišťoval všechny fáze přepravy tanku včetně celních služeb. Britský tank měřící 8,5 metru s váhou přesahující 49 tun přebrala společnost ve švýcarském městě Sion. Po naložení na speciální nákladní vagón pokračovala neobvyklá zásilka po železnici přes Horní Dvořiště až do Liberce. Odtud pak probíhala přeprava tahačem přes Jablonec nad Nisou až do samotného Muzea obrněné techniky ve Smržovce. Celkem urazil tank cestou do České republiky přes 1 300 kilometrů.
Britský tank Centurion ráže 105 mm byl ve výrobě od roku 1945 a byl využíván v řadě vojenských konfliktů včetně války ve Vietnamu či v Koreji. Celkem bylo mezi lety 1945 a 1962 vyrobeno přes 4 400 kusů. Na našem území se jedná teprve o druhý exemplář tohoto typu tanku a je to nejtěžší tank v ČR vůbec.
Z Číny do Hamburku za 28 dní
Cesta vašeho dárku z Asie obvykle začíná v některém z čínských přístavů Ningbo, Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaj. Kontejnerovou lodí se odtud vydává na 28 dní trvající výpravu až do německého přístavu Hamburk. ,,Loď na své pouti z Číny do Německa urazí přes 10 tisíc kilometrů kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský průplav, obepluje velkou část Evropy a vylodí se na severu v Hamburku,“ popisuje vodní část putování dárku Eva Děkanová z přepravní společnosti Geis, která realizuje nákladní lodní přepravu nejen z Asie do Evropy. V oblasti Adenského zálivu loď dokonce čelí riziku útoku somálských pirátů, kteří ve zdejších vodách operují.
Tahačem a vlakem do skladu e-shopu
Po vyložení nákladu v Hamburku putuje dále váš dárek po dobu 4 až 7 dní až do skladů internetového prodejce. Do České republiky cestuje pozemní dopravou kombinující vlak a tahač. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin. Pokud si to internetový obchodník vyžádá, obstaravatel přepravy zajistí balení, etiketování či kompletaci zboží. Pro případ, že e-shop využívá také skladové a distribuční služby dodavatele, zůstává balík v jeho skladech až do objednání koncovým zákazníkem.
Nočním během do centrálního překladiště
Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se váš vánoční dárek na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Před cestou software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými balíky polepí a přichystá je k expedici. Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem spolu s dalšími zásilkami, které řidič vyzvedne u klientů na trase konkrétní svozové linky, do nejbližší pobočky přepravce. Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během do centrálního překladiště.
Dodávkou až k vašim dveřím
V centrálním překladišti probíhá třídění zásilek. Tentokrát jsou rozděleny podle směrů, kam míří. Ještě v noci pak balík putuje velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Zde jsou po vyložení balíky rozděleny na rozvozové trasy podle jednotlivých poštovních směrovacích čísel. Odtud už tedy váš dárek míří dodávkou přímo k vám. Při cestě ze skladu prodejce až k vám už přitom má balík za sebou dalších, někdy až 600 kilometrů. Při nejkratší variantě lodní přepravy tak celkem urazí kolem 12 600 kilometrů a na cestách stráví téměř 40 dní.
Nový areál DB Schenker stojí jen několik set metrů od původního terminálu. Výborná dopravní dostupnost lokality a napojení na distribuční systém přináší zrychlení a zkvalitnění překládky zboží.
Vedle inteligentního osvětlení a standardních ekologických prvků jsou velkoryse pojaty i plochy zeleně, které zabírají více než třetinu celého areálu. Na jaře 2014 bude v komplexu vystavena také CNG čerpací stanice, protože společnost plánuje postupný přechod některých rozvozových vozů na pohon na zemní plyn.
Sklad je v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a pracuje v něm 70 skladníků, zatímco v přilehlé administrativní budově je 270 pracovníků. Terminál nabízí celou řadu přepravních a logistických služeb. Součástí komplexu je vedle celního skladu také dedikovaný sklad pro nebezpečné a hořlavé látky (ADR) či temperovaný sklad. Bezpečnost je zajištěna nejmodernějším kamerovým systémem.
České dráhy koupí od rakouských drah (ÖBB) 80 rychlíkových vagonů za 413 milionů korun. Souhlas s jejich nákupem udělila státnímu dopravci dozorčí rada. Vozidla by se na české železnici měla začít objevovat od příštího roku podle toho, jak je budou rakouské dráhy uvolňovat z provozu.
České dráhy chtějí vagony z Rakouska nasazovat na mezinárodní spoje do Budapešti a Hamburku. Celkem 80 vozidel je maximalistická varianta, dopravce nakonec koupí pouze tolik vagonů, kolik bude ve skutečnosti potřebovat. Vozidla podle Joklíka prošla nedávno kompletní modernizací, jsou klimatizovaná a schopná jet rychlostí do 200 kilometrů v hodině. Zhruba 11 vozidel rozdělených na klasická kupé dopravce plánuje přestavět na velkoprostorové vozy.
Rakouské dráhy se těchto vagonů zbavují a nahrazují je novými vozidly Railjet. Právě tato nová vozidla chtěl původně na mezinárodní linky do Rakouska a Maďarska nasadit i český dopravce. Nakonec ale koupil jen sedm souprav za 2,5 miliardy korun pro spoje do rakouského Štýrského Hradce. Nákup dalších osmi jednotek za 2,8 miliardy pro spoje do Maďarka ale zrušil nový management v čele s generálním ředitelem Daliborem Zeleným.