Gallery
2013_06110112013_06110272013_06271002013_0627170
Listopad 2013
Po Út St Čt So Ne
« Říj   Pro »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
TOPlist

Archive for Listopad, 2013

Datum 1. července 2014 visí nad logistickými podniky a provozovateli terminálů jako Damoklův meč. Od tohoto data musí být každý kontejner směřující do USA rentgenován a zkoumán na radioaktivitu. Zda to je vůbec reálné, zjišťoval v uplynulých letech německý Institut pro námořní hospodářství a logistiku (ISL). 

Scanning kontejnerů má odhalit radioaktivitu

Výsledek:  jde to. Teoreticky. „Můžeme nasadit stoprocentní scanning,“ řekl F. Arendt, který koordinuje projekt Ecsit na ISL. Vyžaduje to ovšem vysoké náklady, hluboký zásah do procesů na terminálech a výdaj kolem 100 EUR na kontejner. Vědci například zkoumali kontejnerový přístav v Bremerhavenu, kde denně odchází do USA 1.200 kontejnerů.

Arent potvrzuje, že u projektu Ecsit se nejedná pouze o realizaci amerického zákona, nýbrž o obecnou otázku, jak lze v logistickém řetězci zvýšit bezpečnost.  Závažná je přitom také otázka odpovědnosti a ochrany dat.

DACHSER Air & Sea Logistics na začátku listopadu spustil elektronickou fakturaci.  Jedná se o další krok k tzv. bezpapírové logistice, která je součástí udržitelné politiky společnosti DACHSER. Implementace projektu elektronické fakturace by kromě ekologického aspektu měla přinést i stotisícové úspory.

„eLogistics dokáže zrealizovat všechny klíčové kroky bez nutnosti tištění jakýchkoliv dokumentů. Po cenových kalkulacích, reportech o skladových zásobách a stavu zboží, elektronických avízech či dodacích listech, je přechod na elektronickou fakturaci dalším logickým krokem, na který naši zákazníci pozitivně zareagovali,“ říká Ing. Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic.

V první fázi přešla na elektronickou fakturaci divize DACHSER Air & Sea Logistics.

 eLogistics společnosti DACHSER nabízí několik na sebe navazujících on-line aplikací pro zjednodušení logistických a expedičních procesů tuzemských i mezinárodních firem a snižuje tak administrativní „papírovou“ zátěž v celém dodavatelském řetězci. Na přechod k elektronické fakturaci se proto chystá i divize pozemních přeprav DACHSER European Logistics. Implementace je plánovaná na polovinu příštího roku.

Do vozového parku BD Schenkeru přibylo první ekologické vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). V dohledné době chce DB Schenker zvyšovat počet vozidel na CNG až na několik desítek převážně dodávkových automobilů. Kromě výrazného snížení emisí si společnost slibuje i provozní přínosy. 

„Náklady na palivo jsou při provozu na CNG přibližně o třetinu nižší, při ročním nájezdu 50 000 km ročně tak oproti naftě ušetříme takřka 50 000 Kč za jediný vůz. Další úsporou je, že na vozy na zemní plyn se nevztahuje silniční daň,“ dodává Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.
„Na jaře 2014 plánujeme v naší centrále v Rudné u Prahy výstavbu CNG čerpací stanice,“ uvedl Tomáš Holomoucký.
CNG (compressed natural gas) je plyn využívaný jako palivo pro pohon motorových vozidel. Díky svému složení má v porovnání s jinými fosilními palivy při spalování nejmenší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie. Proto je stlačený zemní plyn považován za ekologičtější palivo než benzin, nafta či LPG. V České republice je aktuálně v provozu přes 6432 vozů na CNG pohon, které mohou na našem území tankovat ve 48 CNG čerpacích stanicích. Po celém světě jezdí přes 17 milionů CNG vozů, z toho 1,7 milionu vozů v Evropě.

Nejrušnější den pro odchozí zásilky by pak měl nastat 17. prosince, kdy se očekává meziroční nárůst o 8,4 % oproti loňskému roku.

2Nejrušnější den pro doručovatele má být letos 16. a 17. prosince. prosince bude mít společnost FedEx Corp. na cestách po celém světě téměř 22 milionů zásilek. V tento den začínají vánoční nákupy, a je to tedy nejrušnější den v roce. Představuje to 11% nárůst objemu zásilek oproti loňskému roku, kdy bylo zpracováno celkem 19,9 milionu zásilek.

Elektronický obchod zažívá po celém světě rozkvět a roste třikrát až čtyřikrát rychlejším tempem než tradiční kamenné obchody.

Když se díly a komponenty vozů dostanou v požadovaném množství, ve správný čas, na správné místo, je to znamením perfektně fungující výrobní logistiky ve výrobních závodech ŠKODA. V automobilce ji zajišťuje chytrý, výkonný a mezinárodně orientovaný logistický systém.

Výrobní logistika společnosti ŠKODA AUTO

Závod v Mladé Boleslavi využívá v současné době hned tři logistické novinky. Nová paleta na volanty pojme víc volantů, navíc je podstatně lehčí než dosud používaný typ. Vylepšená sekvenční paleta zrychlí dodávku dílů na montážní linku. A plně automatický transportní systém umožňuje zavážení dílů na linku ovládat stisknutím tlačítka.
Již před půl rokem bylo do provozu uvedeno nové logistické centrum společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Poslední novinky dále optimalizují logistické postupy v produkci české automobilky. „Nově nasazené systémy zrychlují logistické procesy, snižují náklady a šetří životní prostředí,“ říká Jiří Cee, vedoucí Logistiky značky ŠKODA.
Kapacita nových přepravních palet pro volanty vzrostla o 20 procent, navíc pojme volanty různých modelů, zatímco dosavadní palety byly určeny vždy jen pro volanty jednoho typu. Díky použití plastu, který je z 98 procent recyklovaný, je navíc nový box o 62 kilogramů lehčí než dosavadní ocelové provedení. Prázdné palety lze nově složit. Podstatně snížená hmotnost a vylepšené rozměry snižují přepravní náklady na jeden volant o 40 procent. Navíc používání nové palety šetří i životní prostředí: emise CO2, přepočítané na jednu paletu, se při přepravě snižuje o 75 procent. Výrobní náklady na jednu paletu klesly o 23 procent. Tato detailní vylepšení jsou důležitá pro průběžné zlepšování ekologické bilance automobilové výroby.
Nezbytností pro efektivní výrobu je časově precizně nataktovaná dodávka potřebných dílů na montážní linku – takzvané dodávky ‚Just-in-Sequence‘. Klíčovou roli přitom hrají takzvané systémy ‚Pick-up‘. V závodě v Mladé Boleslav se nyní používá nové řešení: sekvenční palety a ‚Pick-by-Frame‘. Tato technika pomáhá pracovníkům při nakládce vychystávacích vozíků a činí postup bezpečnějším.
Třetí novinkou v logistice značky ŠKODA je nové, plně automatické řízení přepravních vozíků ve skladech. Zde se jedná o bezobslužný dopravní systém (FTS), který dodává potřebné díly a komponenty pomocí řízených přepravních vozíků přímo do regálů na montážní lince. Tím se šetří čas a náklady.
Nově využívaná řešení jsou součástí propracovaného systému výrobní logistiky, který prostřednictvím celého logistického hodnototvorného řetězce zajišťuje optimální zásobování všech 13 výrobních závodů značky ŠKODA na celém světě. Aktuálně sjíždí modely značky ŠKODA z linek závodů v České republice, na Slovensku, v Číně, v Rusku, v Indii, v Kazachstánu a na Ukrajině.

V Brně má v budoucnu vzniknout železniční uzel transevropských dopravních sítí TEN-T. Vyplývá to z rozhodnutí Evropského parlamentu, který schválil novou podobu těchto sítí, jejichž vybudování hodlá spolufinancovat. Město ale musí stihnout zahájení sporné stavby nového nádraží ještě před rokem 2020.

železniční koridor
 
Brusel vyjmenoval preferované dopravní projekty v dokumentu nazvaném Nástroje pro propojení Evropy. V seznamu nechybí modernizace drážního uzlu Brno, železniční trati z Brna do Přerova a nově se do něj dostalo i dálniční spojení Brna s Vídní. To se už řadu let táhne kvůli sporům občanských sdružení se státem ohledně vedení dálnice pod CHKO Pálava.

Na území moravské metropole se díky schválenému dokumentu mají v budoucnu křížit železniční koridory Baltsko-jaderský, Východní a východostředomořský. Tyto dvě železniční stavby tak mají největší šanci na financování z fondů Evropské unie.

Spor o nové nádraží

Přestavba brněnského železničního uzlu je však komplikovanou záležitostí. Zatímco město již několik let prosazuje stavbu nového nádraží u řeky, různá občanská sdružení a aktivisté prosazují variantu pod Petrovem. Evropský dokument sice polohu neřeší, v Brně je však nutná shoda, aby se stihlo stavět ještě před rokem 2020, kdy končí programovací období EU.

Trať z Brna do Přerova se podle loňských plánů Správy železniční dopravní cesty měla modernizovat už od roku 2016, nicméně se dělají nové studie proveditelnosti různých variant. Aktuálně se počítá s tím, že by nová dvoukolejná trať zařazená do takzvaných rychlých spojení mohla být hotová do roku 2025.

Společnost DB Schenker zajišťovala letos v září 1 300 kilometrů dlouhou železniční přepravu britského tanku Centurion. Bylo jej třeba přepravit ze švýcarského Sionu až do Muzea obrněné techniky ve Smržovce v Jizerských horách.

DB Schenker zajišťoval všechny fáze přepravy tanku včetně celních služeb. Britský tank měřící 8,5 metru s váhou přesahující 49 tun přebrala společnost ve švýcarském městě Sion. Po naložení na speciální nákladní vagón pokračovala neobvyklá zásilka po železnici přes Horní Dvořiště až do Liberce. Odtud pak probíhala přeprava tahačem přes Jablonec nad Nisou až do samotného Muzea obrněné techniky ve Smržovce. Celkem urazil tank cestou do České republiky přes 1 300 kilometrů.


Britský tank Centurion ráže 105 mm byl ve výrobě od roku 1945 a byl využíván v řadě vojenských konfliktů včetně války ve Vietnamu či v Koreji. Celkem bylo mezi lety 1945 a 1962 vyrobeno přes 4 400 kusů. Na našem území se jedná teprve o druhý exemplář tohoto typu tanku a je to nejtěžší tank v ČR vůbec.

Vánoční dárky na internetu nakupuje stále více lidí. Stačí několikrát kliknout na webu a balíček vám doručí až přímo k vašim dveřím. Víte ale, jakou cestu dárek urazí, než skončí pod vaším vánočním stromkem? U zboží vyrobeného v Asii se jedná až o 20 000 kilometrů dlouhé putování po moři, železnici i dálnici. Pojďme se na tuto pouť z Číny přes Hamburk do e-shopu a odtud až do vašeho domu podívat blíže.

Z Číny do Hamburku za 28 dní

Cesta vašeho dárku z Asie obvykle začíná v některém z čínských přístavů Ningbo, Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaj. Kontejnerovou lodí se odtud vydává na 28 dní trvající výpravu až do německého přístavu Hamburk. ,,Loď na své pouti z Číny do Německa urazí přes 10 tisíc kilometrů kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský průplav, obepluje velkou část Evropy a vylodí se na severu v Hamburku,“ popisuje vodní část putování dárku Eva Děkanová z přepravní společnosti Geis, která realizuje nákladní lodní přepravu nejen z Asie do Evropy. V oblasti Adenského zálivu loď dokonce čelí riziku útoku somálských pirátů, kteří ve zdejších vodách operují.
 
Tahačem a vlakem do skladu e-shopu

Po vyložení nákladu v Hamburku putuje dále váš dárek po dobu 4 až 7 dní až do skladů internetového prodejce. Do České republiky cestuje pozemní dopravou kombinující vlak a tahač. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin. Pokud si to internetový obchodník vyžádá, obstaravatel přepravy zajistí balení, etiketování či kompletaci zboží. Pro případ, že e-shop využívá také skladové a distribuční služby dodavatele, zůstává balík v jeho skladech až do objednání koncovým zákazníkem.

Nočním během do centrálního překladiště

Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se váš vánoční dárek na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Před cestou software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými balíky polepí a přichystá je k expedici. Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem spolu s dalšími zásilkami, které řidič vyzvedne u klientů na trase konkrétní svozové linky, do nejbližší pobočky přepravce. Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během do centrálního překladiště.

Dodávkou až k vašim dveřím

V centrálním překladišti probíhá třídění zásilek. Tentokrát jsou rozděleny podle směrů, kam míří. Ještě v noci pak balík putuje velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Zde jsou po vyložení balíky rozděleny na rozvozové trasy podle jednotlivých poštovních směrovacích čísel. Odtud už tedy váš dárek míří dodávkou přímo k vám. Při cestě ze skladu prodejce až k vám už přitom má balík za sebou dalších, někdy až 600 kilometrů. Při nejkratší variantě lodní přepravy tak celkem urazí kolem 12 600 kilometrů a na cestách stráví téměř 40 dní.

 

vizualizaceNový areál DB Schenker stojí jen několik set metrů od původního terminálu. Výborná dopravní dostupnost lokality a napojení na distribuční systém přináší zrychlení a zkvalitnění překládky zboží.

Vedle inteligentního osvětlení a standardních ekologických prvků jsou velkoryse pojaty i plochy zeleně, které zabírají více než třetinu celého areálu. Na jaře 2014 bude v komplexu vystavena také CNG čerpací stanice, protože společnost plánuje postupný přechod některých rozvozových vozů na pohon na zemní plyn.

 Rozloha celého areálu je 91 tis. m2. Samotný sklad má plochu 8000 m2, administrativní budova se rozkládá na více než 4700 m2. Skladová hala je unikátní mimo jiné tím, že při stavbě byly použity vazníky o maximální možné délce 39,5 m. Dalo by se říct, že jejich doprava a samotná instalace byl opravdový logistický oříšek. Vazníky totiž dosahují takové délky, že se přepravovaly jednotlivě a na jejich osazení byly potřeba tři jeřáby.
 
V areálu se nachází celkem 92 ramp, z toho 6 jumbo ramp a dvě nájezdové. K parkování je k dispozici dohromady 178 míst pro osobní auta a 90 parkovacích míst pro nákladní auta.

Sklad je v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a pracuje v něm 70 skladníků, zatímco v přilehlé administrativní budově je 270 pracovníků. Terminál nabízí celou řadu přepravních a logistických služeb. Součástí komplexu je vedle celního skladu také dedikovaný sklad pro nebezpečné a hořlavé látky (ADR) či temperovaný sklad. Bezpečnost je zajištěna nejmodernějším kamerovým systémem.

České dráhy koupí 80 starších rychlíkových vagonů z RakouskaČeské dráhy koupí od rakouských drah (ÖBB) 80 rychlíkových vagonů za 413 milionů korun. Souhlas s jejich nákupem udělila státnímu dopravci dozorčí rada.  Vozidla by se na české železnici měla začít objevovat od příštího roku podle toho, jak je budou rakouské dráhy uvolňovat z provozu.

České dráhy chtějí vagony z Rakouska nasazovat na mezinárodní spoje do Budapešti a Hamburku. Celkem 80 vozidel je maximalistická varianta, dopravce nakonec koupí pouze tolik vagonů, kolik bude ve skutečnosti potřebovat. Vozidla podle Joklíka prošla nedávno kompletní modernizací, jsou klimatizovaná a schopná jet rychlostí do 200 kilometrů v hodině. Zhruba 11 vozidel rozdělených na klasická kupé dopravce plánuje přestavět na velkoprostorové vozy.

Rakouské dráhy se těchto vagonů zbavují a nahrazují je novými vozidly Railjet. Právě tato nová vozidla chtěl původně na mezinárodní linky do Rakouska a Maďarska nasadit i český dopravce. Nakonec ale koupil jen sedm souprav za 2,5 miliardy korun pro spoje do rakouského Štýrského Hradce. Nákup dalších osmi jednotek za 2,8 miliardy pro spoje do Maďarka ale zrušil nový management v čele s generálním ředitelem Daliborem Zeleným.